بهترین رژيم غذايي برای بیماران سنگ كليه

دوشنبه 6 مرداد 1399
10:29
علی نفری

سنگ کلیه یک توده سخت است که از بلورهای موجود در ادرار تشکیل می شود. برای اکثر مردم، مواد شیمیایی طبیعی موجود در ادرار از ایجاد سنگ و ایجاد مشکل در آنها جلوگیری می کند. اما در برخی دیگر می­تواند تشکیل ذرات سختی را داخل یک یا هر کلیه دهد که گاهی به داخل حالب منتقل شده و درد زیادی را سبب می­شود.

مهمترين توصيه‌هاي تغذيه

- مصرف مايعات

هدف از اين توصيه افزايش حجم ادرار بيشتر از دو ليتر در روز است كه در اين صورت فرد بايد روزانه حداقل دو ليتر آب در دفعات مكرر بنوشد. همچنين توصيه مي‌شود، هنگام خوابيدن و بيدار شدن طي شب نيز آب نوشيده شود تا دفع ادرار تسهيل شود. آب بايد نوشيدني اصلي باشد و شامل نيمي از حجم مايعات شود. در اين صورت ادرار بايد رنگي خيلي روشن يا بدون رنگ داشته باشد. البته در زمان انجام فعاليتهاي شديد ورزشي و همچنين هواي گرم و مرطوب بايد مقدار مصرف آب به 3 ليتر افزايش يابد.

بر اساس برخي مطالعات، چاي و قهوه تشكيل سنگهاي كليه را كاهش مي‌دهد. شير، آبميوه و نوشابه‌هاي گازدار احتمال خطر را افزايش نمي دهند، اما آب گريپ فروت براي افراد مستعد سنگ كليه توصيه نمي شود؛ زيرا احتمال تشكيل سنگها را بيشتر مي‌كند.


- تصور اشتباه درباره مصرف كلسيم

محدوديت مصرف كلسيم با كاهش دفع ادرار ارتباطي ندارد. از آنجا كه كلسيم، اسيد اكساليك را در معده حبس مي‌كند، سبب جذب كمتر آن مي‌شود. از همين رو توصيه مي‌شود نيازهاي روزانه بدن به كلسيم حتماً تأمين گردد. مكملهاي كلسيم، تأثير كلسيم موجود در مواد غذايي را ندارند و تنها در مواردي مانند پوكي استخوان توصيه مي‌شود تا با نظر پزشك همراه با غذا مصرف شود. لبنيات، ماهي ها بخصوص به شكل كنسرو و همراه با استخوان،‌دانه‌هاي روغني مانند كنجد، آفتابگردان و...،‌حبوبات،‌سبزي‌های سبز ( جعفري، اسفناج، رازيانه، بروكلي، كلم سبز و...) و بسياري از ميوه ها از جمله پرتقال، انگور فرنگي و توت غني ترين منابع غذايي كلسيم هستند.


تاثيرات تغذيه در درمان سنگ كليه

آيا نوع سنگ كليه كه من دارم بر انتخاب غذايي كه بايد درست كنم تاثير مي گذارد؟
بله، اگر قبلاً سنگ كليه داشته ايد، از متخصص مراقبت هاي بهداشتي خود بپرسيد كه چه نوع سنگ كليه اي داريد.با توجه به نوع سنگ كليه، ممكن است بتوانيد با ايجاد تغييرات در ميزان سديم، پروتئين حيواني، كلسيم، يا فوليك در غذايي كه مي خوريد، از سنگ كليه پيش گيري كنيد.شايد لازم باشد چيزي كه مي خوريد را تغيير دهيد و براي اين نوع سنگ كليه بخوريد:

سنگ كلسيم اكسالات
سنگ فسفات كلسيم
سنگ هاي اسيد اوريك
سنگ هاي سيستين


يك متخصص رژيم غذايي كه متخصص جلوگيري از سنگ كليه است مي تواند به شما در تهيه وعده هاي غذايي براي جلوگيري از سنگ كليه كمك كند.يك رژيم غذايي پيدا كنيد كه بتواند به شما كمك كند.

تغذيه مناسب دفع سنگ هاي كلسيم اكسالاتكاهش اكسالات:

اگر كلسيم اكسالات داريد، ممكن است بخواهيد از اين غذاها اجتناب كنيد تا ميزان اكسالات را در ادرار خود كاهش دهيد:

محصولات مغزدار و آجيل هابادام زميني
اكسالات
ريواس
اسفناج
برن گندم
با يك متخصص بهداشت و درمان درباره منابع غذايي مناسب صحبت كنيد.


كاهش سديم در تغذيه مبتلايان به سنگ كليه

كم كردن سديم:

شانس شما براي رشد سنگ هاي كليه وقتي افزايش مي يابد كه سديم زيادي بخوريد. سديم بخشي از نمك است. سديم در بسياري از غذاهاي كنسروي، بسته بندي شده و فست فودها وجود دارد. همچنين در بسياري از ادويه جات، چاشني، و گوشت وجود دارد.

با يك متخصص بهداشت و درمان در مورد اين كه چقدر سديم بايد در چيزي كه مي خوريد صحبت كنيد. به نكاتي براي كاهش مصرف سديم خود مراجعه كنيد.


مقدار كافي كلسيم از غذاها را بگيريد:

حتي با وجود اينكه كلسيم به نظر مي رسد كه علت سنگ هاي كلسيم است، اما چنين نيست. در مقادير مناسب، كلسيم مي تواند مواد ديگر را در دستگاه گوارش كه مي تواند موجب سنگ شود، مسدود كند.

با يك متخصص بهداشت و درمان در مورد اين كه چقدر كلسيم بايد بخوريد، صحبت كنيد تا به جلوگيري از تشكيل سنك كلسيم اكسالات و حمايت از استخوان هاي قوي كمك كنيد. ممكن است بهتر باشد كه از مواد غذايي گياهي مانند آب ميوه هاي كلسيم دار، غلات، نان، برخي انواع سبزيجات و برخي انواع لوبيا، كلسيم تهيه كنيد.


كلسيمي را پيدا كنيد كه به آن نياز داريد:

بدست آوردن مقدار كم از كلسيم در رژيم غذايي مي تواند باعث افزايش سطوح اكسالات بشود كه باعث ايجاد سنگ كليه مي شود. براي جلوگيري از اين كار، اطمينان حاصل كنيد كه مقدار كلسيم لازم براي سن شما را در دريافت مي كنيد.

به طور ايده آل، به دست آوردن كلسيم از مواد غذايي مهم است، چون برخي از مطالعات مصرف مكمل هاي كلسيم را با سنگ كليه مرتبط هستند. مردان 50 ساله و مسن تر بايد 1.000 ميلي گرم كلسيم در روز داشته باشند، همراه با 800 تا 1.000 واحد بين المللي (IU) ويتامين D براي كمك به بدن براي جذب كلسيم.


پروتئين حيواني را محدود كنيد:

خوردن بيش از حد پروتئين حيواني، مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، و غذاهاي دريايي، سطح اسيد اوره را افزايش مي دهد و مي تواند منجر به سنگ كليه شود. رژيم غذايي با پروتئين كم هم چنين ميزان سديم سيترات را كاهش مي دهد، كه ماده شيميايي در ادرار است كه به جلوگيري از تشكيل سنگ كمك مي كند.

اگر در معرض سنگ سازي قرار داريد، گوشت روزانه خود را به مقداري محدود كنيد تا بزرگ تر از يك بسته كارت بازي نباشد.

از غذاهاي سنگ ساز پرهيز كنيد:

چغندرقند، شكلات، اسفناج، ريواس، چاي و بسياري از آجيل ها غني از فسفات هستند و كولا غني از فسفات هستند كه هر دو مي توانند به سنگ كليه كمك كنند. اگر از سنگ رنج مي بريد، پزشك شما ممكن است به شما توصيه كند كه از اين غذاها اجتناب كنيد يا آن ها را به مقادير كمتري مصرف كنيد.

نوشابه را کنار بگذارید

تحقیقات جدید نشان داده اند که افرادی که حداقل روزی یک مرتبه نوشیدنی های شیرین گازدار مانند نوشابه استفاده می کنند، ۲۳ درصد بیش از دیگران در خطر ایجاد سنگ کلیه قرار دارند، اما چرا؟ فروکتوز دفع کلسیم، اگزالات، و اسید اوریک را افزایش می دهد، که با ساخت سنگ کلیه در ارتباط است.


مواظب این سندروم باشید

سندروم متابولیک یک وضعیت بسیار جدی است که با حملات قلبی ، دیابت و حتی مرگ در ارتباط است. این سندروم را با ۳ تا ۵ مورد از این صفات می شناسیم: چربی اضافی ناحیه شکم، تری گلیسیرید بالای خون، HDL پایین ( کلسترول خوب )، فشار خون بالا، و اختلال تحمل گلوکز. اگر تنها دو مورد از این مشکلات را داشته باشید خطر سنگ کلیه تا ۵۴ درصد بالا می رود و اگر سه مورد باشد تا ۷۰ درصد.

همچنین بخوانید:

5 علامت هشدار دهنده لوزالمعده

طرز تهیه پاستیل خانگی

خواص جادویی چای ترش و نحوه درست کردن آن

نمونه برنامه غذايي مناسب براي افراد مبتلا به سنگ كليه:

صبحانه:

- نصف فنجان آب پرتقال

- دو فنجان آب

- یک تا دو تكه نان سبوس دار

- یک عدد تخم مرغ

- 100 گرم ماست كم چرب

- نصف موز

ناهار

- غذاي گوشتي همراه با انواع سبزی‌ها و حبوبات

- یک فنجان خيار


- 30 گرم پنير چدار كم چرب

- یک عدد هلو

- دو فنجان آب همراه با آب ليمو


شام

- 90 تا 120 گرم ماهي آزاد كباب شده

- یک عدد سيب زميني با پوست

- يك و نيم فنجان سالاد همراه با روغن زيتون، سركه و آبليمو

- یک فنجان شير

- دو فنجان آب

ميان وعده

- 100 گرم ماست كم چرب

- نصف فنجان طالبي

- یک قاشق غذاخوري دانه كوبيده كتان

- یک تا دو فنجان آب همراه با آب ليمو

منبع : drsojodi


[ بازدید : 396 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]