شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

دکتر حاتمی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

5 علامت هشدار دهنده لوزالمعده

فوری پاسخ دهید، چنانچه نخستین چیزی که با شنودن نام ” لوزالمعده ” تو ذهنتان شعله میزدن ” سرطان است “. بدانید که تک نیستید. اکثراً مردم چندی به فکر لوزالمعده خود می افتند که درخصوص سرطان لوزالعمده چیزی بشنوند – که مرگبارترین قسم سرطان با ارزش وقت زنده ماندن 5 سال است. به فرموده دکترای پزشکی اندرو هندیفار Andrew Hendifar دستیار رئیس سرطان لوزالمعده ( پانکراس ) در میان پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس: ” پارهای از علت پایین نرخ زنده ماندن بیماران این است که بازشناخت سرطان لوزالمعده کار دشواری است.”

لوزالمعده یا پانکراس Pancreas چیست؟

غده ای عریض و بلند است که در بخش بالایی شکم و پشت معده قرار گرفته است. لوزالمعده متشکل از سه قسمت سر، تنه و دم است. بخش سر آن در قوسی از اثنی عشر (دوازدهه) قرار گرفته است. تنه لوزالمعده در پشت معده قرار دارد و دم آن تا کنار طحال ادامه دارد. اندازه پانکراس حدود صد گرم است. پانکراس هم یک غده درون ریز (غده ای که ترشحات آن با نام هورمون وارد ماجرا خون می شوند) و هم یک غده برون ریز (غده ای که ترشحات آن به خارج از بدن هدایت می شود) است که آنزیمها و مواد دیگری تراوش می کند که سرراست وارد محدوده روده شده و به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می کنند.

به گفته دکترای پزشکی تد اپرلی Ted Epperly مدیر بخش پزشکی خانواده های ساکن آیداهو : ” وقتی سیر به مشکلات غیر سرطانی پانکراس می رسد هم تعیین زودهنگام کار سختی است. وتعداد انگشت شماری از علایم هشدار دهنده وجود دارد که با مشاهده آنها باید با پزشکتان تماس بگیرید.”

در دنباله مقاله این 5 علامت اخطار دهنده را تحقیق کنید:
1. رنگ و کیفیت مدفوع برگشت میکند

چنانچه مراقب شدید که رنگ مدفوعتان روشن شده و شناور است، علامت جذب بیحال مواد قوت بخش است. هندیفار تعریف میدهد ” آنزیم هایی که در لوزالمعده شما تولید می شود به هضم سریعتر غذایتان کمک می کند، همراه با شکسته شدن چربیها، پانکراس به جذب ویتامین های محلول در چربی( E ، A و K )کمک می کند.

وقتی لوزالمعده بیمار می شود نمی تواند آنزیم های لازم برای هضم چربی را تولید کند و چربی وارد مدفوع می شود، در نتیجه مدفوع با رنگ روشن تر و کم جرم به نظر می رسد. ایضاً ممکن است متوجه شوید که مدفوعتان حالت روغنی یا گریسی پیدا کرده. هندیفار توضیح میدهد ” انگار که روی آب جمع شده در توالت یک لایه روغن ببندد زیرا بدنتان در شکستن چربی غذا شکست خورده است.

اگر متوجه شدید این مشکلات در مدفوع هر از گاهی به خاطر تلاطم مزاج است جای نگرانی نیست. ولی اگر در اکثر مواقع با این مشکلات روبرو بودید به پزشکتان مراجعه کنید.

2. درد داخلی دارید

به فرموده هندیفار درد شکم یکی از علایم آشکار سرطان پانکراس و پانکراتیت (التهاب لوزالمعده یا پانکراس) حاد است، که یک نوع سوزش کشنده است، ولی این درد با توجه به شرایط زمینه ای به صورت ها گوناگون بروز میکند.

به گفته اپرلی اگر به نظر می رسد درد از وسط شکم آغاز شده آنگاه در پایین کمر پخش می شود – و اگر هفته ها طول کشید – واجب است علامت سرطان لوزالمعده باشد. اگر قبلا ازطریق پزشک مشاهده شده و داروی مخدری به نام پمپ پروتون کنترل کننده proton-pump inhibitor – شبیه اومپرازول omeprazole (Prilosec) یا اسومپرازول esomeprazole (Nexium) برایتان تجویز شده در صورت عدم بهبود علایم به پزشکتان اطلاع دهید. به گفته هندیفار اشتباه در تشخیص سرطان لوزالمعده با درد ریفلاکس و سایر مشکلات معده بین پزشکان معمول است، که این مشکلات با تجویز داروهای بالا قابل حل است.

از طرف دیگر اگر درد به صورت ناگهانی و شدید بروز پیدا کرده و در وسط شکم متمرکز شده نشانه پانکراتیت حاد است.

به گفته هندیفار در هر صورت وحشت زده نشوید. بسیاری از مشکلات پیوسته با سلامتی –بعضی ها جدی و بعضی معمولی-می توانند سبب پیدایش درد یا تیر کشیدن معده شوند. ازاینرو بهترین کار مراجعه به پزشکتان است.

3. سر و کله دیابت پیدا می شود

لوزالمعده شما هورمون هایی تولید می کند که با بالا رفتن سطح قند خون به تولید انسولین در بدن کمک می کند. هنگامی که پانکراس در خطر است، افراد عموما دچار بیماری دیابت نوع 2 می شوند. اگر وزنتان تحت کنترل است و رژیم غذایی سالمی دارید، تشخیص جدید دیابت(به تازگی مبتلا شدن) باید منجر به بررسی دقیق تر لوزالعمده شود.

همین مساله برای افرادی که از قبل به دیابت مبتلا بودند و به تازگی متوجه می شوند بیماریشان به قدری شدید شده که کنترلش سخت است هم صدق می کند. به گفته هندیفار ” این تغییران ناگهانی بدون علت مشخص می تواند با سرطان لوزالمعده در ارتباط باشد. ”

4. بعد از میل کردن همبرگر دچار وضعیت استفراغ می شوید

به گفته هندیفار، علایمی نظیر تهوع و استفراغ باید حواستان را جمع کند – به خصوص اگر غذای چربی خورده باشید. چرا که لوزالمعده آنزیم هایی تراوش می کند که به دستگاه گوارشی برای خرد کردن چربی کمک می کند. بیماری هایی که به لوزالمعده شما مربوط می شود، توانایی شکستن چربی برای هضم غذا را متاثر قرار می دهد که منجر به حالت تهوع می گردد. همبرگر اغلب باعث ایجاد حالت تهوع می شود ، آووکادو و آجیل ها هم که چربی بالایی دارند همین مشکل را بوجود می آورند. پیتزا هم یکی دیگر از غذاهایی است که هضمش برای بیمارانی که مشکل لوزالمعده دارند، پیچیده ساز است. به گفته اپرلی، گمان ایجاد استفراغ کردن و استفراغ در پانکراتیت (التهاب لوزالمعده یا پانکراس) pancreatic بیشتر از سرطان پانکراس است.

همچنین بخوانید:

5. در حال از دست دادن وزن هستید

شاید تحریک شوید که این نکته را به رژیم غذایی جدیدتان ربط بدهید اما اگر در حال کاهش وزن هستید – به خصوص اگر دردهایی که در بالا اشاره شد را آزمایش کرده اید – این افت وزن امکانپذیر است در اثر مشکلات گوارشی متصل با سرطان لوزالمعده یا بیماری دیگری باشد. به گفته هندیفار، مشکلات تیروئید و سایر علت ها نیز می تواند منتج به افت وزن فوری شود، مسلماً به پزشکتان مراجعه کنید.

منبع:drsjodi.parsiblog

طرز تهیه پاستیل خانگی

به جزء شیرینی‌های اصیل قدیمی ایران مانند گز و سوهان ، شیرینی‌ها در شیرینی فروشی‌های ایران به دو دسته اصلی شیرینی خشک و تر تقسیم می‌شوند. شیرینی‌های خشک شیرینی‌هایی هستند که در تهیه آن‌ها از خامه استفاده نشده باشد و قابلیت نگهداری برای مدت بالا را داشته باشند. از معروف‌ترین این شیرینی‌ها می‌توان به شیرینی زبانی، کشمشی، دانمارکی و مربایی اشاره کرد. شیرینی‌های تر شیرینی‌هایی هستند که در تهیه آن‌ها از خامه استفاده شده باشد و برای نگهداری باید در محیط یخچال نگهداری شوند.

طرز تهیه پاستیل اناری و دیگر طعم های بی نظیر

پاستیل یا آبنبات ژله ای نوعی شیرینی کوچک و لاستیکی مانند هستند. انواع اصلی و قدیمی پاستیل‌ها از شکر، شربت گلوکز، طعم دهنده‌ها، رنگ‌های خوراکی و ژلاتین ساخته شده‌اند. استفاده از ژلاتین در ساخت و تولید پاستیل باعث می‌شود که به پاستیل حالت ژله‌ای بدهد و هنگام خوردن در دهان آب شود و باعث چسبناک شدن آن شود.

پاستیل‌ها در شکل‌های خرس، کرم، قورباغه، همبرگر کوچک، توت فرنگی، آلبالو، بطری نوشابه، سیب، پرتقال و شکل‌های جالب و دوست داشتنی دیگر به بازار عرضه می‌شود

پاستیل در میان کودکان و حتی بسیاری از بزرگ سالان بسیار محبوب می باشد ، اما گاهی اوقات سلیقه افراد در آشپز بودن می تواند به کمک شان بیاید و با وجود این هنر هر طعمی از پاستیل را که می خواهند در خانه و به صورت کاملا طبیعی و بدون مواد مضر درست کنند ، ما در ادامه این مطلب به شما کمک می کنیم که پاستیل را با طعم واقعی و دوست داشتنی تر از همیشه درست کنید.

همچنین بخوانید:

مواد لازم برای پاستیل انار


شکر:یک دوم پیمانه
گلوکز: مایع یک چهارم پیمانه
پودر ژلاتین :یک چهارم پیمانه
آب میوه طبیعی (آب انار) :150 میلی لیتر (تقریبا یک پیمانه سر خالی)

طرز تهیه پاستیل انار


ابتدا یک ظرف فلزی بردارید و شکر، پودر ژلاتین، گلوکز و آب میوه را داخل آن بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد.

بعد از اینکه همه مواد با هم مخلوط شدند شعله را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود.

قالب های مورد نظر را با آب سرد مرطوب کرده و مواد پا ستیل(Gummy candy) را به تدریج داخل آن ها بریزید و در یخچال بگذارید تا خودش را ببندد.

منبع: cookcook7

چکاپهایی برای تشخیص زودهنگام سرطان

تشخیص سرطان در مراحل اولیه آن، اغلب بهترین فرصت برای درمان است. با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه نوع غربالگری برای شما مناسب است. برای بسیاری از سرطان‌ها، آزمایش‌های غربالگری با تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند جان افراد را نجات دهد. برای سایر سرطان‌ها، آزمایش غربالگری برای افرادی که دارای خطر بیشتری هستند و در خانواده خود نمونه‌های سرطان را داشته‌اند توصیه می‌شود.

سازمان‌های پزشکی و گروه‌های مدافع بیماران، توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای غربالگری سرطان انجام می‌دهند. دستورالعمل‌های متفاوت را با پزشک خود مرور کنید و بر اساس عواملی که برای شما خطرناک است، بهترین راه را انتخاب کنید.

تشخیص زودهنگام سرطان با چه روش‌هایی ممکن است؟

پزشک شما از یک یا چند روش برای تشخیص سرطان استفاده می‌کند:

معاینه بدنی: در معاینه بدنی پزشک قسمت‌هایی از بدن شما را از جهت توده‌های که نشانگر تومور هستند، تشخیص می‌دهد. وقتی پزشک فرد را معاینه می‌کند، به دنبال ناهنجاری‌هایی مانند تغییر رنگ پوست یا بزرگ شدن اندامی است که نشانگر سرطان باشند. به عنوان مثال تغییر فرم سینه به علت وجود توده را مشاهده می‌کند و اقدام می‌کند.

تست‌های آزمایشگاهی: آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌دهیم ممکن است به پزشک شما در تشخیص ناهنجاری‌های ناشی از سرطان کمک کند. به عنوان مثال در افراد مبتلا به لوسمی، آزمایش خون تعداد غیرمعمول گلبول‌های سفید را نشان می‌دهد.

چکاپ‌هایی که برای تشخیص زودهنگام سرطان باید انجام دهید

تست‌های تصویر برداری: آزمایشات تصویربرداری به پزشک شما اجازه می‌دهد استخوان‌ها و اندام‌های داخلی شما را با روشی غیرتهاجمی بررسی کند. آزمایشات تصویربرداری مورد استفاده در تشخیص سرطان شامل توموگرافی کامپیوتری (CT)، اسکن استخوان، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI)، اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)، سونوگرافی و اشعه X است.

بیوبسی: طی بیوبسی پزشک شما نمونه‌ای از سلول‌ها را برای آزمایش از شما می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری نمونه وجود دارد. اینکه کدام روش بیوبسی برای شما مناسب است، به نوع سرطان و محل آن بستگی دارد. در بیشتر موارد برای تشخیص قطعی سرطان، بیوبسی تنها راه ممکن است.

همچنین بخوانید:

در آزمایشگاه پزشکان نمونه‌های سلولی را زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کنند. سلول‌های عادی با اندازه‌های مشابه و منظم و به طور یکنواخت به نظر می‌رسند. سلول‌های سرطانی با اندازه‌های متفاوت و بدون سازماندهی ظاهری و نظم کم‌تری به نظر می‌رسند.

مراحل سرطان به طور کلی با اعداد رومی نشان داده می‌شود: I تا IV. هرچه این عدد بالاتر باشد، نشانگر سرطان پیشرفته‌تر است. در برخی موارد سرطان با حروف یا کلمات هم مشخص می‌شوند. راه‌های بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد که به نوع سرطان، سلامت عمومی و ترجیحات شما بستگی دارد. شما و پزشکتان می‌توانید از مزایا و خطرات ناشی از هر درمان برای اینکه روش درمان خودتان را انتخاب کنید صحبت کنید.

منبع:pezshkyar.parsiblog

خواص جادویی چای ترش و نحوه درست کردن آن

چای در سرتاسر دنیا شناخته شده است می توانید چای را تقریبا با هر جز تشکیل دهنده آماده کنید. فواید سلامتی چای طبیعی در این روزها رایج شده است؛ قیمت ها نیز بالا رفته است. اما اگر بگوییم می توانید چای را از یکی از ترکیبات موجود در دسترس تهیه کنید چه ؟ تعجب می کنید در مورد چه چیزی داریم صحبت می کنیم گیاه چای ترش هستند که می توانند در باغچه تان به وفور دیده شوند. حالا، شما را با نحوه استفاده از این گیاه دارویی و چه زمانی و چرا از آن استفاده نکنیم، بیندازیم.

sour-tea-rozhal.com_

چای ترش را بیشتر بشناسید

نام علمی – Hibiscus sabdariffa
منشا – آفریقا
نوع گیاهی – Shrub
نام دیگر – Roselle

بسیاری از ما این گل را با گل سرخ معمولی ، که فقط یک گل تزیین است و هیچ گونه کاربرد دارویی ندارد ، اشتباه می گیریم. از سوی دیگر، از فواید سلامتی آن همانند گل ها، میوه ها ( برای درست کردن چای ) استفاده می کنند. این چای خاص ازکالیکس خشک بارنگ های روشن درست می شود . با این حال، این نوشیدنی قرمز طعم ترشی دارد که می تواند دهان را جمع کند. مزه تند آب قره قاط را به خاطر می آورید ؟ خوب، بله. مزه مشابهی دارند. می توان با توجه به سلیقه یعنی، داغ و یا سرد مصرف کرد. و درست مانند دیگر انواع چای گیاهی، کالری کمی دارد و کاملا بدون کافئین است – برای کسانی که می خواهند از آن دور باشند.البته نمی گوییم کافئین بدون هیچ مزیتی است، واقعا برای تامین یک منبع فوری انرژی مفید است. اما عوارض جانبی آن را نمی توان نادیده گرفت.

این گیاه دارویی دارای صدها گونه است که براساس زیستگاه و آب و هوا متفاوت است. متداول‌ترین نوع آن که برای آماده سازی چای از آن استفاده می‌شود Hibiscus sabdariffa نام دارد. چای ترش منبع غنی آنتی اکسیدان های است که از سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین با تجزیه چربی‌های درون بدن به عملکرد مناسب کبد در طولانی مدت کمک می‌کند. در ادامه به برخی فواید این گیاه دارویی اشاره می‌شود.

جوان سازی پوست صورت

چای ترش خواص آنتی اکسیدانی داشته و چون سرشار از ویتامین C می باشد باعث کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

پاک سازی پوست صورت

چای ترش دارای سورفکتانت های طبیعی بوده و به عنوان یک اسکراب و پاک کننده طبیعی پوست صورت باعث پاکسازی پوست صورت و از بین بردن سلول های مرده پوست می شود.
ماسک پاک کننده صورت

1 قاشق غذاخوری گیاه چای ترش و 1 قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان آب بریزید و بگذارید 30-40 دقیقه دم بکشد، سپس می توانید مقداری سبوس جو دوسر به آن اضافه کرده و بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید 10-15 دقیقه بماند و بعد از آن اول با آب گرم و سپس با آب سرد خوب بشویید.

درمان زخم

مطالعات متعدد نشان داده که عصاره ی چای ترش باعث بهبودی زخم می شود.

تقویت و افزایش رشد مو

برگ های گیاه چای ترش باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.
ماسک چای ترش برای مو

10 تا 15 برگ گل جامائیکا را در روغن نارگیل بیندازید و بگذارید 3-6 هفته در محل تاریک و سرد بماند، سپس این روغن را بر روی مو ها و پوست سر ماساژ دهید تا باعث تقویت و افزایش رشد مو شود.

کمک به کاهش وزن

نوشیدن منظم چای ترش می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. برخی مطالعات نشان داده اند که افراد دارای اضافه وزن بعد از ۱۲ هفته مصرف عصاره چای ترش، شاهد کاهش وزن و چربی بدن شأن بودند.

چای ترش برای جلوگیری از فشارخون
آیا احساس سرگیجه و افزایش ناگهانی دمای بدن را دارید؟ وقتشه که فشار خونتان را چک کنید. اگر فشار بالا است چای قرمز بنوشید تا آن را پایین بیاورید. این چای به کاهش خطر فشار خون مشهور است.

چای ترش برای کاهش کلسترول
در زندگی سریع امروز، می توانیم اکثریت افراد را ببینیم که در حال مبارزه با بیماری های مرتبط با کلسترول هستند، شایع ترین علت افزایش سطح ال دی ال – کلسترول است. بسیاری از داروهای تجاری هستند که برای کنترل کلسترول تبلیغ می شوند حتما چای ترش را امتحان کنید.

چای ترش برای کاهش قند خون
چای ترش برای کسانی که دیابت نوع دو دارند مفید است. همه ما می دانیم دیابت می تواند مهلک باشد. اما آیا می دانستید که این چای می تواند به شما کمک کند.

حتما بخوانید: دیابت بارداری | ۹ نشانه دیابت بارداری و راه های درمان آن

چای ترش برای حفاظت از کبد
همه ما اهمیت کبد در بدن را میدانیم هر نوع مشکلات مربوط به کبد میتواند زندگی را مختل کند پس چای ترش بنوشید.

دفع عفونت‌های باکتریایی

باکتری‌ها میکروارگانیزم های هستند که می‌توانند موجب بروز برخی عفونت‌ها نظیر ذات الریه یا برونشیت شوند. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه دارویی به دوری بدن از عفونت باکتریایی کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان

این گیاه دارویی حاوی پلی فنول ها، ترکیبات معروف به خاطر داشتن خواص ضدسرطانی، است. در برخی مطالعات هم نشان داده شده است که عصاره چای ترش می‌تواند موجب اختلال در رشد سلولی شود.

چای ترش برای درمان گرفتگی های قاعدگی
نوشیدن چای گرم به تسکین گرفتگی عضلات دردناک کمک می کند. اما برای تسکین فوری نوشیدن چای ترش را زیاد کنید.

چای ترش برای درمان افسردگی
با افزایش انتظارات و سطح استرس افسرده شدن آسان است. در میان روش های غلبه بر افسردگی، چای ترش ولرم مناسب است.

چای ترش برای هضم بهتر
چای ترش می تواند عملکرد مثانه و شکم را بهبود بخشد.

چای ترش برای خنک کردن بدن
شاید مضحک به نظر برسد؛ چای ترش می تواند تشنگی را فرو بنشاند به همین دلیل است که بیشتر ورزشکاران آن را می نوشند.

مضرات چای ترش برای بیماران سرطانی:

چای ترش بر سلول های سرطانی پوست و مغز تاثیر می گذارد. موسسه سرطان ملی دریافت که اگر تحت شیمی درمانی و یا پرتو درمانی قرار دارید ، باید از خوردن این چای اجتناب کنید چون ممکن است موجب مشکلاتی در هنگام تداخل با داروهای سرطان شود. این یکی از بهترین اثرات جانبی چای است که باید از آن آگاه باشید.

اثرات توهمی چای ترش :

چای ترش می تواند اثرات توهم زا داشته باشد و بسیاری از مردم پس از خوردن آن احساس سبکی و حتی مستی می کنند. به یاد داشته باشید هنگام رانندگی یا استفاده از ماشین آلات در هنگام صرف چای بیشتر مراقب باشید.

همچنین بخوانید:

چای ترش و عوارض آن

مصرف چای ترش باعث اثرات توهمی می شود
نحوه آماده سازی چای ترش :
1. چای ترش داغ

مواد لازم:

دو قاشق چای ترش خشک

یک فنجان آب جوش

– عسل یا شکر قهوه ای ( به سلیقه )

طعم های دیگر ( دارچین، نعنا ) – اگر می خواهید یک چایی قوی و تند بخورید.

این روش کاملا ساده است؛ درست مانند درست کردن هر چای گیاهی دیگر. با ریختن آب جوش در یک قوری شروع کنید و گل های خشک شده را در آن بریزید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد بستگی به این دارد که در چه حد چای غلیظ باشد . طعم های انتخابی خود را اضافه کنید و عسل را به چای ر اضافه کنید و داغ بنوشید.

منبع: دکترخانی

خواص بی نظیر خرما

خرما گیاهی است که میوه اش خوراکی و دارای هسته ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین دارد. در این مطلب به خواص جادوئی خرما که در نواحی گرمسیری کشورمان به وفور یافت می شود اشاره می کنیم.

خواص غیر قابل انکار خرما را در ادامه ببینید.

ارتفاع نخل به 10 تا 20 متر یا بیشتر می رسد.در اینجا برای آشنایی بیشتر با این میوه گرمسیری که در کشورمان نیز به وفور یافت می شود.

خواص بی نظیر خرما

برخی از خواص بی نظیر خرما عبارتست از:

1- طبع خرما گرم و خشک است.

2. برای رفع خشونت و نرم کردن سینه 50 گرم خرما در 1000 گرم آب جوشانده صاف نموده روزی 2 تا 3 استکان بخورید. البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است.

3. برای تقویت کلیه از شربت فوق استفاده کنید.

4. کسانی که درد کمر یا درد مفاصل دارند می توانند از شربت خرما که در شماره 2 آمده است استفاده کنند.

5. اگر خرما با شنبلیله خورده شود جهت سنگ مثانه مفید است.

همچنین بخوانید:

6. برای تقویت نیروی جسمانی خرما را در شیر تازه خیس کرده کمی دارچین بزنید و صبح به عنوان صبحانه بخورید و سپس کمی شیر بالای آن میل کنید. البته برای گرم مزاجان زیاد خوب نیست.

7. کسانی که می خواهند سنگ مثانه شان خرد شود از دمکرده آن استفاده کنند (دمکرده هسته خرما) و دمکرده آن بسیار قابض است و کسانی که یبوست دارند سعی کنند در هنگام استفاده از دمکرده خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند.

8. به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز باعث رشد است.

9. فسفری که در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول های عصبی می شود.

10. برای کمبود آهن بسیار مفید است.

منبع : darmanvadaro

درمان ورم و آب آوردن زانو بدون جراحی

آب آوردن یا ورم زانو به حالتی گفته می‌شود که مایع اضافه در داخل مفصل زانو یا اطراف آن تجمع کند.

آب آوردن زانو به عنوان یکی از عوارض شایع ناشی از انواع مختلف آرتروز، عفونت و آسیب‌دیدگی زانو شناخته می‌شود. واکنش طبیعی بدن نسبت به عواملی از قبیل آرتروز، آسیب‌دیدگی لیگامنت‌های زانو و عفونت در مفصل زانو آن است که یک مایع محافظ را در اطراف مفصل زانو انباشته می‌کند. نوع مایعی که در اطراف زانو انباشته می‌شود، به نوع بیماری یا آسیب‌دیدگی که باعث آن شده است، بستگی دارد.

اگر زانو به علت مصدومیت یا آسیب‌های ورزشی دچار ورم شود، برای معاینه زانو به یک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید.
طب فیزیکی و توانبخشی می‌تواند نقشی کلیدی در درمان آب آوردن زانو داشته باشد. متخصص طب فیزیکی ابتدا اقدامات لازم جهت تعیین علت اصلی آب آوردن زانو را انجام می‌دهد. تشخیص این عامل به پزشک کمک می کند تا برنامه درمانی مناسبی را با تأکید بر ورزش‌هایی که در کاهش آب انباشته در زانو تأثیر دارد، برای شما تهیه کند.

زانوی من چگونه ورم می‌کند؟

زانوی شما به این علت ورم می‌کند که مایعی در داخل آن تجمع می‌کند. این مایع می‌تواند خون باشد که بعد از آسیب‌دیدگی یا مصدومیت از ناحیه زانو در داخل مفصل آن تجمع می‌کند. ممکن است مایع انباشته در زانو مایعی به رنگ زرد باشد که رنگ طبیعی مایع مفصلی است. همچنین ممکن است این مایع به حالت تیره باشد که در بیماران مبتلا به نقرس، بیماری لایم یا عفونت زانو دیده می‌شود.

التهاب مفصل زانو به عنوان شایع‌ترین علت ورم و آب آوردن زانو شناخته می‌شود. سلول‌هایی که لایه آستر داخلی مفصل زانو را تشکیل داده‌اند به شکل یک لایه بسیار نازک مرتب شده‌اند. این لایه را اصطلاحاً سینوویوم یا غشای سینوویال می‌نامند. اگر لایه سینوویوم تحریک شود یا آسیب ببیند، مقدار مایع بیشتر از حد طبیعی تولید می‌کند و این منجر به متورم شدن زانو می‌شود.

علل ورم و آب آوردن زانو
شایع‌ترین علل ورم زانو شامل موارد زیر است:

استئوآرتروز
استئوآرتروز و روماتیسم از شایع‌ترین علل ورم و آب آوردن مفصل زانو به شمار می‌روند. استئوآرتروز عارضه‌ای است که در اثر آن، بافت غضروف یا ضربه‌گیرهای داخل مفصل زانوی شما فرسوده شده و از بین می‌رود. این بیماری همچنین در مواد شیمیایی موجود در داخل مفصل زانو نیز تغییراتی ایجاد می‌کند و محیط دردناک و آزاردهنده‌ای را در داخل مفصل زانو به وجود می‌آورد. این فرایند باعث می‌شود که غشای سینوویوم در مفصل زانو تحریک شود و مقدار زیادی مایع مفصلی تولید کند. گاهی اوقات مایع انباشته شده در زانو به پشت مفصل زانو نیز منتقل می‌شود و باعث ایجاد ورم در پشت زانو می‌گردد. اگر مشاهده کردید که پشت زانوی شما متورم شده است، احتمالاً ناشی از عارضه‌ای به نام کیست بیکر می‌باشد. به بیان ساده، کیست بیکر یک کیسه پُر از مایع است که در پشت زانو قرار دارد.

مصدومیت و آسیب‌دیدگی
ورم ناشی از آسیب‌دیدگی زانو و یا ورم زانوی کودک بعد از ورزش و بازی می‌تواند نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی مینیسک یا رباط صلیبی قدامی در زانو باشد. هر دوی این ساختارها به خاطر آسیب‌دیدگی دچار خونریزی شدید می‌شوند. چنین آسیب‌هایی باید هر چه زودتر و قبل از آنکه خیلی دیر شود، توسط پزشک ارتوپد مورد معاینه قرار بگیرد. پارگی مینیسک می‌تواند باعث آب آوردن زانو نیز بشود.

نقرس

بیماری نقرس یکی از علل نه چندان شایع برای ورم دردناک در ناحیه مفصل زانو به شمار می‌رود. ورم زانو به خاطر بیماری نقرس معمولاً خیلی دردناک‌تر از ورم‌های ناشی از آرتروز خفیف یا ملایم می‌باشد.

بیماری شبه نقرس (CPPD)
بیماری شبه نقرس نیز می‌تواند باعث متورم شدن مفصل زانو شود. درد ناشی از این عارضه معمولاً به شدت دردهای ناشی از نقرس یا استئوآرتروز شدید نیست. گاهی اوقات بیمارانی با شکایت از ورم، ناراحتی و خشکی مفصل زانو به ما مراجعه می‌کنند و ما در عکس‌های اشعه ایکس که از زانوی آنها گرفته می‌شود، شواهد بیماری شبه نقرس را مشاهده می‌کنیم.

عفونت
ورم زانو در صورتی که به خاطر بیماری لایم باشد، معمولاً درد و ناراحتی چندان زیادی به همراه ندارد. در این شرایط شایع‌ترین مشکلاتی که برای بیمار پیش می‌آید، خشکی و ورم مفصل زانو است که با استفاده از درمان‌های خانگی مانند داروهای بدون نسخه، یخ و گرما درمانی هم برطرف نمی‌شود.

نشانه‌ها و علائم آب آوردن زانو
درد زانو همراه با ورم، از شکایت‌های معمول در بسیاری از بیماران می‌باشد. زانوی متورم ممکن است به خاطر التهاب، نسبت به تماس، بسیار حساس شده و گرم شود. تورم زانو همچنین می‌تواند با خشکی مفصل همراه باشد. به این معنی که خم و راست کردن زانو در بعضی حالت‌های خاص، بسیار مشکل می‌شود. اگر زانوی شما متورم شود و ورم آن با درد شدیدی همراه باشد، باید در اسرع وقت یا به صورت اورژانسی مورد معاینه قرار بگیرید تا مطمئن شوید که این ورم به خاطر عفونت نیست. معمولاً ورم‌های ناشی از عفونت یا بیماری نقرس با درد بسیار شدیدی همراه است که شدت آن از درد ورم‌های ناشی از سایر عوامل ایجاد کننده التهاب، خیلی بیشتر است. بنابراین اگر زانوی شما متورم، گرم و شدیداً دردناک باشد، باید مایع داخل آن به منظور تشخیص بیماری نقرس یا عفونت زانو مورد آزمایش قرار بگیرد.

درمان ورم زانو
روش مورد استفاده برای درمان ورم زانو به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد. معمولاً اولین اقدامات درمانی شامل استراحت، گذاشتن یخ و مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی می‌باشد.

در مورد آرتروزهای التهابی از قبیل آرتروز روماتیسمی و آرتروز پسوریاتیک، درمان عارضه می‌تواند شامل مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، داروهای استروئیدی، داروهای ضد روماتیسم و عوامل بیولوژیکی از قبیل بازدارنده‌های عامل نکروز توموری باشد.

بیماری نقرس حاد با استفاده از دارویی به نام کلشیسین و نیز داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی درمان می‌شود.

برای درمان آرتروز باکتریایی حاد اغلب از داروهای آنتی‌بیوتیک به صورت تزریق داخل وریدی استفاده می‌شود. علاوه بر آن در اغلب موارد، چرک و مواد عفونی داخل مفصل زانو از طریق جراحی باز تخلیه می‌شود.

برای درمان آسیب‌دیدگی رباط‌ها، مینیسک‌ها و یا ترمیم شکستگی‌های مفصل زانو نیز اغلب نیاز به عمل جراحی و کمک به پایداری بیشتر مفصل زانو می‌باشد. به طور کلی درمان‌های رایج برای آب آوردن زانو عبارتند از:

بریس و زانوبند
استفاده از زانوبندهای محافظ یا جلوگیری کننده از آسیب‌دیدگی زانو، یکی از راهکارهایی است که در کاهش وقوع آسیب‌های زانو و یا کاهش شدت این آسیب‌ها تأثیر دارد. این زانوبندها بدون آنکه محدودیتی در توانایی حرکتی مفصل زانو ایجاد کنند، از آسیب رسیدن به رباط‌های مفصل زانو جلوگیری می‌کنند.

استفاده از یک باند کشی برای بستن زانوی آسیب‌دیده باعث افزایش فشار در فضای «بیرون» سلول‌ها می‌شود و از این طریق فشار در فضای بین سلولی (بین شبکه‌ای) به طور مصنوعی افزایش داده می‌شود تا بر فشار داخل سلولی غلبه کند. هنگامی که فشار در فضای بین سلولی از فشار داخل سلول بیشتر می‌شود، جهت شیب فشار نیز تغییر می‌کند و در نتیجه، حرکت مایع از داخل به خارج سلول و تجمع آب در فضای مفصل زانو متوقف می‌شود.

ورزش
بهترین ورزش‌ها برای تسکین ورم زانو، آن ورزش‌هایی هستند که بدون ایجاد درد و التهاب موجب بهبود عملکرد مفصل زانو می‌شوند. این ورزش‌ها می‌تواند شامل شنا، ورزش‌های تقویتی و حرکات کششی باشد. با این حال باید به خاطر داشته باشید که نوع حرکات ورزشی به نوع آسیب‌دیدگی زانو و علائم آن و چندین عامل دیگر بستگی دارد و باید حتماً توسط پزشک متخصص طب فیزیکی برای شما تجویز شود.

تزریق
اگر علائم ورم و آب آوردن زانوی شما خیلی شدید باشد و یا نسبت به سایر روش‌های درمانی پاسخ ندهد، می‌توان از تزریق کورتیکواستروئید به عنوان یک گزینه دیگر استفاده کرد. داروهای کورتیکواستروئید حاوی استروئیدهایی هستند که در کاهش التهاب تأثیر دارند.

اوزون درمانی
تزریق اوزون در داخل مفصل، روشی است که بر مبنای تلفیق اصول روش‌های نورال تراپی و اوزون تراپی عمل می‌کند. در این روش، ترکیبی از پروکائین، داروهای ضد التهاب، داروهای هومئوپاتیک، ویتامین‌ها، مواد معدنی و گاز اوزون / اکسیژن به درون زانوی ورم کرده و نواحی دردناک اطراف آن تزریق می‌‌شود.

آسپیراسیون
در این روش، آب انباشته شده در داخل مفصل زانو با استفاده از یک سرنگ توسط پزشک تخلیه می‌شود. البته در بعضی از موارد بعد از مدتی زانو مجدداً آب می‌آورد.

جراحی
جراحی زانو به روش آرتروسکوپی: در این روش پزشک با استفاده از دوربینی که بر روی یک میله انعطاف‌پذیر به نام آرتروسکوپ تعبیه شده است، می‌تواند فضای داخل زانوی شما را ببیند و نشانه‌های آسیب‌دیدگی را در آن مشخص کند. سپس جراح می‌تواند آسیب‌های مشاهده شده را از همین طریق ترمیم نماید.


جراحی تعویض مفصل زانو: اغلب بیماران مبتلا به استئوآرتروز زانو نیازی به انجام عمل جراحی ندارند. اما در صورتی که مفصل زانو دیگر قادر به تحمل وزن بدن نباشد، ممکن است از جراحی تعویض مفصل برای درمان آن استفاده شود.

همچنین بخوانید:


مراقبت از خود در زمان ورم زانو

هنگامی که از مشکل ورم و آب آوردن زانو رنج می‌برید، می‌توانید با انجام اقدامات زیر، از خود بیشتر مراقبت کنید:

استراحت کردن: تا زمانی که زانوی شما متورم و دردناک است، تا جایی که می‌توانید از فعالیت‌های شدید و فشار وارد کردن بر زانو خودداری کنید.
یخ گذاشتن و بالا نگه داشتن زانو: سرما درمانی می‌تواند به کنترل درد و ورم زانو کمک کند. برای این منظور می‌توانید بسته‌های یخ را هر 2 تا 4 ساعت یکبار به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی زانوی متورم و دردناک خود بگذارید. به جای بسته‌های یخ می‌توانید یک کیسه حاوی قطعات یخ، سبزیجات فریز شده یا یک حوله که آن را در فریزر سرد کرده‌اید، استفاده کنید.


داروهای مسکن: داروی پاراستامول اغلب در تسکین درد زانو کارآیی، خوبی دارد. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی نیز به تسکین درد و التهاب زانو کمک می‌کند. اگر مصرف انواع بدون نسخه این داروها تأثیری در برطرف کردن درد شما نداشت، از پزشک بخواهید تا داروی مناسب را برایتان تجویز کند.


کنترل وزن بدن: کم کردن وزن بدن می‌تواند فشار وارد بر زانوهای شما را به حداقل برساند و به حفاظت از مفصل زانوی شما در زمانی که فعالیت‌های شدید انجام می‌دهید، کمک کند.

منبع: doctorkhob

جگر مرغ مفید یا مضر؟!


جگر مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی است که سرشار از پروتئین و آهن بوده و درمانی بسیاری از بیماریهاست.ولی با عدم رعایت قوانین بهداشتی به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است.

جگر مرغ نیز مانند گوشت علاوه بر این که دارای حجم بالایی از پروتئین است و در روند خونسازی نقش مهمی ایفا می کند. سنگدان مرغ هم حاوی مقادیری بالا از پروتئین است و از سوی دیگر دارای آنزیم هایی است که سنگهای کلیوی را می شکند و در واقع از خواص درمانی برخوردار است. البته اگر در پرورش مرغ ها از مواد هورمونی استفاده شود نه تنها مصرف جگر سودی ندارد بلکه بسیار مضر هم خواهد بود. هورمون به عنوان یک ماده مضر ممکن است در جگر مرغ تجمع پیدا کند و مصرف آن را برای افراد مضر سازد.

نکاتی در مورد جگر مرغ

متاسفانه، در بسیاری از مرغداری های صنعتی، دوره های منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلفی مانند آنتی بیوتیک ها، رعایت نمی شود. به عبارت ساده تر، مثلا زمانی که به مرغ ها، آنتی بیوتیک می دهند، باید حدود 5 تا 14 روز از کشتار مرغ، خودداری شود. مساله ای که در موارد زیادی، رعایت نمی شود.

نظارت بر این کار، برعهده مسئولان دامپزشکی و خود مرغداری هاست. مرغدار هم تا روزها و ساعت های آخر به مرغ ها، آنتی بیوتیک می دهد. البته گوشت مرغ، کمتر تحت تاثیر این دارو (آنتی بیوتیک ها) قرار می گیرد و بیشتر آنتی بیوتیک ها در جگر و کلیه های مرغ تجمع پیدا می کنند. با این حساب، اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهی ندارید، نباید جگر آن را مصرف کنید تا سلامتتان با خوردن جگر مرغ سرشار از آنتی بیوتیک به خطر نیفتد.

به طور معمول آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم در بافت نرم بیشتر جای می گیرند و از آن جایی که پوست مرغ از بافت چربی بوده و جگر هم بافت نرمی است همچنین مغز سر حیوانات هم از بافت نرمی است، از لحاظ علمی این گونه مواد در این بافت ها رسوب می کنند که پس از رسوب در این مناطق خود به خود میزان آن ها افزایش پیدا کرده و با خوردن این گونه مواد، آنتی بیوتیک ها، سموم یا فلزات سنگین می توانند به بدن انسان منتقل شده و باعث به خطر افتادن سلامت مصرف کننده شود که این مسئله در مورد باقی دام ها مثل گاو، گوسفند و گوساله نیز صدق می کند.

همچنین بخوانید:

از طرف دیگر، تحقیقات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نشان می دهد معمولا بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداری ها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتی بیوتیک ها می شود. متاسفانه گاهی برخی آنتی بیوتیک های ممنوع هم در این مرغداری ها استفاده می شوند. به همین دلیل بهتر است مرغ های بسته بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید. فرایند پختن، می تواند تاحد زیادی باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک ها شود. نوشیدن آبمیوه های تازه، سالم و طبیعی مانند آب مرکبات با غذاهای گوشتی، هم باعث افزایش جذب آهن این موادغذایی در بدن می شود و هم ارزش تغذیه ای وعده غذایی را بالاتر می برد.


منبع: eghtesadnews

بیماری برونشکتازی چیست؟

برونشکتازی یک بیماری است که در آن قسمت‌های مختلف راه‌های هوایی ریه به صورت دائمی بزرگ می‌شوند علائم بیماری معمولاً شامل سرفهٔ مزمن به همراه خلط سینه می‌باشد. علائم دیگر شامل این موارد هستند: تنگی نفس، سرفهٔ خونی و درد قفسهٔ سینه. خس خس و چماقی شدن ناخن نیز ممکن است رخ بدهد. کسانی که از این بیماری رنج می‌برند، مرتباً دچار عفونت ریه می‌شوند.

برونشکتازی می‌تواند در پی شماری از بیماری‌های عفونی و عوامل اکتسابی ناشی شود، مانند: سینه‌پهلو، سل، مشکلات دستگاه ایمنی، و فیبروز سیستیک. تقریباً در همهٔ موارد، فیبروز کیستی سرانجام منجر به برونشکتازی می‌شود. عامل بیماری در ۱۰ تا۵۰ درصد مواردی که فیبروز کیستی نداشته‌اند، نامعلوم است. سازوکار بیماری بدین شکل است که به واسطهٔ پاسخ التهابی بیش از حد، راه‌های هوایی را از کار می‌اندازد. نایژه‌ای که درگیر شده‌است بزرگ می‌شود و به این دلیل توانایی پاک کردن ترشحات را از دست می‌دهد.

این ترشحات میزان باکتری‌‌های درون ریه را افزایش می‌دهند. این کار باعث بسته شدن راه هوایی و از کارافتادگی بیشتر راه‌های هوایی می‌شود. این بیماری به عنوان یک بیماری بیماری انسدادی ریه طبقه‌بندی شده‌است که به همراه بیماری انسداد مزمن ریوی و آسم در این دسته طبقه‌بندی می‌شود. تشخیص این بیماری بدین گونه است که نخست بر اساس علائم فرد گمانه‌هایی زده می‌شود و این گمانه‌ها به کمک سی‌تی اسکن مورد بررسی قرار می‌گیرند. کشت خلط سینهمی‌تواند برای تعیین درمان در کسانی که نوع حاد و رو به تشدید بیماری را دارند و دست کم یک بار در سال به آن دچار می‌شوند نیز مفید باشد.

بدتر شدن بیماری می‌تواند در پی عفونت در این موارد رخ دهد.

در چنین شرایطی آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌های رایجی که استفاده می‌شوند شامل این موارد هستند: آموکسی‌سیلین و در کسانی که به این دارو حساسیت دارند اریترومایسین یا داکسی‌سایکلینتجویز می‌شود. برای جلوگیری از بدتر شدن بیماری نیز می‌توان از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد روش‌های پاک کردن راه هوایی نیز که نوعی فیزیوتراپی هستند پیشنهاد می‌شوند. گشادکننده‌های نایژه نیز در برخی افراد می‌توانند مفید باشند، اما شواهد خوبی برای تأیید این داروها وجود ندارد. ثابت نشده‌است که استفاده از استروئید استنشاقی مفید باشد. در حالی که استفاده از جراحی خیلی رایج است، تأثیرات آن به خوبی بررسی نشده‌است. پیوند ریه نیز یکی از گزینه‌های درمانی است که می‌تواند برای کسانی که به نوع شدید بیماری مبتلا هستند استفاده شود. با این که این بیماری می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود، بسیاری از دیگر افراد ممکن است بدون مشکل با آن زندگی کنند.

این بیماری در انگلستان یک هزارم بزرگسالان را مبتلا می‌کند. برونشکتازی در زنان رایج تر است و هر چه افراد سنشان بالاتر می‌رود شیوع آن افزایش می‌یابد. این بیماری را نخستین بار رنه لنکدر سال ۱۸۱۹ کشف کرد. هزینه‌های اقتصادی بیماری در ایالات متحده حدود ۶۳۰ میلیون دلار در سال تخمین زده شده‌است.

سبب‌شناسی

عفونت‌های پی‌درپی ریوی، سیگار، برونشیت مزمن، آلرژی، بیماری سل، سرطان، آبسه ریه، عفونت قارچی، علل مادرزادی مانند سندرم کارتاژنر و فیبروز سیستیک از علت‌های اصلی ابتلا شمرده می‌شوند.

علائم و نشانگان

علائم برونشکتازی شامل سرفه اغلب خلط دار، خلط خونی، عفونت مکرر ریوی، تنگی نفس و درد سینه است. در برخی موارد انگشتان چماغی نیز دیده شده‌است.

درمان

درمان طبی عبارت است از کنترل عفونت، پیشگیری از انسداد و فیزیوتراپی ریه وگاه استفاده از خلط‌آور و اکسیژن. اقدام جراحی برای درمان برونشکتازی هنگامی توصیه می‌شود که بیماری کنترل نشود و مجاری تنفس فراخ شده، موضعی شده یعنی در قسمت خاصی از شش متمرکز شده‌باشند. برای نوع پیشرفته و جهت برطرف نمودن انسدادها می‌توان از جراحی استفاده نمود که امروزه با مرگ‌ومیر (مورتالیته) و میزان ناخوشی (موربیدته) کمی همراه است.

منبع: drbehroozemami

تالاسمی چیست و چه علائمی دارد؟

تالاسمی نوعی بیماری خونی ارثی است که در آن تعداد گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون به کمتر از حد لازم کاهش می‌یابد. این اختلال خونی در افرادی ایجاد می‌شود که بدن آن‌ها پروتئینی به نام هموگلوبین را که بخش مهمی از گلبول‌های قرمز خون است، به اندازه کافی نمی‌سازد. هنگامی‌که هموگلوبین کافی وجود نداشته باشد، گلبول‌های قرمز خون به درستی عمل نمی‌کنند و طول عمر کوتاهتری خواهند داشت؛ بنابراین تعداد گلبول‌های قرمز سالم موجود در خون کاهش می‌یابد.
افراد مبتلا به تالاسمی خفیف، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اما انواع شدیدتر بیماری معمولاً نیاز به انتقال منظم خون دارند. بیماری تالاسمی باعث کم‌خونی و در نتیجه خستگی بدن می‌شود، اما راهکارهایی نظیر انتخاب یک رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی منظم ورزشی برای بهبود حال بیماران وجود دارد. در ادامه شما را با علائم این بیماری، روش‌های تشخیص و درمان آن آشنا می‌کنیم:

علل بیماری تالاسمی چیست؟
تالاسمی نوعی بیماری ژنتیکی است که از والدین به ارث می‌رسد و از بدو تولد همراه افراد مبتلا است. این بیماری ناشی از جهش DNA سلول‌های سازنده هموگلوبین خون است. متأسفانه، جهش‌های مرتبط با تالاسمی از والدین به کودکان منتقل می‌شود؛ تالاسمی انواع مختلفی دارد که علائم و نشانه‌های آن بستگی به نوع و شدت بیماری دارد.

انواع تالاسمی
تالاسمی دارای دو نوع آلفا و بتا است. کمبود یکی از دو نوع پروتئین لازم برای ساخت هموگلوبین خون، انتقال اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز را مختل می‌کند. تالاسمی آلفا به معنای کمبود هموگلوبین آلفا است؛ در تالاسمی نوع بتا نیز افراد فاقد هموگلوبین بتا هستند. تالاسمی مینور، نوع خفیف‌تر این بیماری و تالاسمی ماژور، نوع شدید آن محسوب می‌شود.

علائم تالاسمی چیست؟
علائم این بیماری شامل رشد جسمی کند کودکان، استخوان‌های پهن یا شکننده، بزرگ شدن طحال که وظیفه پاکسازی خون و مبارزه با بیماری‌ها را برعهده دارد، خستگی، ضعف، کمرنگ یا زردشدن پوست، تیره‌ شدن رنگ ادرار، کاهش اشتها و مشکلات قلبی است. در برخی از افراد این علائم در بدو تولد بروز پیدا می‌کند و در برخی دیگر ممکن است تا چندین سال علائمی مشاهده نشود؛ برخی از مبتلایان به تالاسمی فاقد علامت هستند.

تشخیص بیماری تالاسمی
آزمایش خون یکی از راه‌های تشخیص تالاسمی است که شامل تست CBC (شمارش کامل سلول‌های خونی) و آزمایش "الکتروفورز" (بررسی هموگلوبین) است. آزمایشاتی نیز برای مادران باردار وجود دارد که به تشخیص این بیماری قبل از تولد نوزاد کمک می‌کند. افراد مبتلا به بیماری تالاسمی باید به متخصص خون مراجعه کنند. مشاوره با متخصص قلب و کبد نیز نقش مؤثری در بهبود بیماران خواهد داشت.

همچنین بخوانید:

تالاسمی چگونه درمان می‌شود؟
در موارد خفیف، این بیماری با احساس خستگی همراه است و نیازی به درمان وجود ندارد، اما در موارد جدی‌تر ممکن است اکسیژن کافی به اندام‌های بدن نرسد. افراد مبتلا به نوع شدید بیماری نیاز به انتقال منظم خون دارند؛ تعداد دفعات نیاز به انتقال خون در افراد مختلف متفاوت است. اگرچه انتقال خون برای مبتلایان به تالاسمی بسیار حیاتی است، اما این فرایند ممکن است باعث افزایش بیش از حد سطح آهن خون و ایجاد مشکلاتی در قلب و کبد شود. بعضی اوقات انتقال خون باعث واکنش‌هایی مانند تب بالا، حالت تهوع، اسهال، لرز و فشار خون پایین می‌شود.؛ در صورت مشاهده هر یک از این علائم مراجعه به پزشک ضروری است.

آیا می‌توان از بروز تالاسمی پیشگیری کرد؟
متأسفانه، به‌علت ژنتیکی بودن این بیماری نمی‌توان مانع ابتلا به آن شد، اما توصیه می‌شود که والدین مبتلا به تالاسمی قبل از فرزندآوری با یک مشاور ژنتیک مشورت کنند و از میزان احتمال تولد نوزادی با این بیماری مطلع شوند. خوشبختانه نوعی فن‌آوری کمک‌باروری نیز وجود دارد که در آن سلامت جنین در مراحل اولیه از جهت جهش‌های ژنتیکی در لقاح درون آزمایشگاهی تحت بررسی قرار می‌گیرد. این فناوری به والدین مبتلا به تالاسمی یا حامل ژن هموگلوبین معیوب کمک می‌کند تا نوزادان سالمی داشته باشند.

زندگی با تالاسمی چگونه است؟
افراد مبتلا به تالاسمی باید تحت مراقبت پزشک باشند و درمان خود را به‌طور پیوسته ادامه دهند. پرهیز از مصرف قرص آهن، رعایت یک رژیم غذایی سالم برای حفظ انرژی بدن و تقویت استحکام استخوان‌ها، مصرف مکمل‌هایی مانند کلسیم و ویتامین D و مراجعه به پزشک در هنگام احساس تب یا بیماری از جمله راهکارهای بهبود وضعیت زندگی بیماران مبتلا به تالاسمی است.

منبع: imna

بهترین رژيم غذايي برای بیماران سنگ كليه

سنگ کلیه یک توده سخت است که از بلورهای موجود در ادرار تشکیل می شود. برای اکثر مردم، مواد شیمیایی طبیعی موجود در ادرار از ایجاد سنگ و ایجاد مشکل در آنها جلوگیری می کند. اما در برخی دیگر می­تواند تشکیل ذرات سختی را داخل یک یا هر کلیه دهد که گاهی به داخل حالب منتقل شده و درد زیادی را سبب می­شود.

مهمترين توصيه‌هاي تغذيه

- مصرف مايعات

هدف از اين توصيه افزايش حجم ادرار بيشتر از دو ليتر در روز است كه در اين صورت فرد بايد روزانه حداقل دو ليتر آب در دفعات مكرر بنوشد. همچنين توصيه مي‌شود، هنگام خوابيدن و بيدار شدن طي شب نيز آب نوشيده شود تا دفع ادرار تسهيل شود. آب بايد نوشيدني اصلي باشد و شامل نيمي از حجم مايعات شود. در اين صورت ادرار بايد رنگي خيلي روشن يا بدون رنگ داشته باشد. البته در زمان انجام فعاليتهاي شديد ورزشي و همچنين هواي گرم و مرطوب بايد مقدار مصرف آب به 3 ليتر افزايش يابد.

بر اساس برخي مطالعات، چاي و قهوه تشكيل سنگهاي كليه را كاهش مي‌دهد. شير، آبميوه و نوشابه‌هاي گازدار احتمال خطر را افزايش نمي دهند، اما آب گريپ فروت براي افراد مستعد سنگ كليه توصيه نمي شود؛ زيرا احتمال تشكيل سنگها را بيشتر مي‌كند.


- تصور اشتباه درباره مصرف كلسيم

محدوديت مصرف كلسيم با كاهش دفع ادرار ارتباطي ندارد. از آنجا كه كلسيم، اسيد اكساليك را در معده حبس مي‌كند، سبب جذب كمتر آن مي‌شود. از همين رو توصيه مي‌شود نيازهاي روزانه بدن به كلسيم حتماً تأمين گردد. مكملهاي كلسيم، تأثير كلسيم موجود در مواد غذايي را ندارند و تنها در مواردي مانند پوكي استخوان توصيه مي‌شود تا با نظر پزشك همراه با غذا مصرف شود. لبنيات، ماهي ها بخصوص به شكل كنسرو و همراه با استخوان،‌دانه‌هاي روغني مانند كنجد، آفتابگردان و...،‌حبوبات،‌سبزي‌های سبز ( جعفري، اسفناج، رازيانه، بروكلي، كلم سبز و...) و بسياري از ميوه ها از جمله پرتقال، انگور فرنگي و توت غني ترين منابع غذايي كلسيم هستند.


تاثيرات تغذيه در درمان سنگ كليه

آيا نوع سنگ كليه كه من دارم بر انتخاب غذايي كه بايد درست كنم تاثير مي گذارد؟
بله، اگر قبلاً سنگ كليه داشته ايد، از متخصص مراقبت هاي بهداشتي خود بپرسيد كه چه نوع سنگ كليه اي داريد.با توجه به نوع سنگ كليه، ممكن است بتوانيد با ايجاد تغييرات در ميزان سديم، پروتئين حيواني، كلسيم، يا فوليك در غذايي كه مي خوريد، از سنگ كليه پيش گيري كنيد.شايد لازم باشد چيزي كه مي خوريد را تغيير دهيد و براي اين نوع سنگ كليه بخوريد:

سنگ كلسيم اكسالات
سنگ فسفات كلسيم
سنگ هاي اسيد اوريك
سنگ هاي سيستين


يك متخصص رژيم غذايي كه متخصص جلوگيري از سنگ كليه است مي تواند به شما در تهيه وعده هاي غذايي براي جلوگيري از سنگ كليه كمك كند.يك رژيم غذايي پيدا كنيد كه بتواند به شما كمك كند.

تغذيه مناسب دفع سنگ هاي كلسيم اكسالاتكاهش اكسالات:

اگر كلسيم اكسالات داريد، ممكن است بخواهيد از اين غذاها اجتناب كنيد تا ميزان اكسالات را در ادرار خود كاهش دهيد:

محصولات مغزدار و آجيل هابادام زميني
اكسالات
ريواس
اسفناج
برن گندم
با يك متخصص بهداشت و درمان درباره منابع غذايي مناسب صحبت كنيد.


كاهش سديم در تغذيه مبتلايان به سنگ كليه

كم كردن سديم:

شانس شما براي رشد سنگ هاي كليه وقتي افزايش مي يابد كه سديم زيادي بخوريد. سديم بخشي از نمك است. سديم در بسياري از غذاهاي كنسروي، بسته بندي شده و فست فودها وجود دارد. همچنين در بسياري از ادويه جات، چاشني، و گوشت وجود دارد.

با يك متخصص بهداشت و درمان در مورد اين كه چقدر سديم بايد در چيزي كه مي خوريد صحبت كنيد. به نكاتي براي كاهش مصرف سديم خود مراجعه كنيد.


مقدار كافي كلسيم از غذاها را بگيريد:

حتي با وجود اينكه كلسيم به نظر مي رسد كه علت سنگ هاي كلسيم است، اما چنين نيست. در مقادير مناسب، كلسيم مي تواند مواد ديگر را در دستگاه گوارش كه مي تواند موجب سنگ شود، مسدود كند.

با يك متخصص بهداشت و درمان در مورد اين كه چقدر كلسيم بايد بخوريد، صحبت كنيد تا به جلوگيري از تشكيل سنك كلسيم اكسالات و حمايت از استخوان هاي قوي كمك كنيد. ممكن است بهتر باشد كه از مواد غذايي گياهي مانند آب ميوه هاي كلسيم دار، غلات، نان، برخي انواع سبزيجات و برخي انواع لوبيا، كلسيم تهيه كنيد.


كلسيمي را پيدا كنيد كه به آن نياز داريد:

بدست آوردن مقدار كم از كلسيم در رژيم غذايي مي تواند باعث افزايش سطوح اكسالات بشود كه باعث ايجاد سنگ كليه مي شود. براي جلوگيري از اين كار، اطمينان حاصل كنيد كه مقدار كلسيم لازم براي سن شما را در دريافت مي كنيد.

به طور ايده آل، به دست آوردن كلسيم از مواد غذايي مهم است، چون برخي از مطالعات مصرف مكمل هاي كلسيم را با سنگ كليه مرتبط هستند. مردان 50 ساله و مسن تر بايد 1.000 ميلي گرم كلسيم در روز داشته باشند، همراه با 800 تا 1.000 واحد بين المللي (IU) ويتامين D براي كمك به بدن براي جذب كلسيم.


پروتئين حيواني را محدود كنيد:

خوردن بيش از حد پروتئين حيواني، مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، و غذاهاي دريايي، سطح اسيد اوره را افزايش مي دهد و مي تواند منجر به سنگ كليه شود. رژيم غذايي با پروتئين كم هم چنين ميزان سديم سيترات را كاهش مي دهد، كه ماده شيميايي در ادرار است كه به جلوگيري از تشكيل سنگ كمك مي كند.

اگر در معرض سنگ سازي قرار داريد، گوشت روزانه خود را به مقداري محدود كنيد تا بزرگ تر از يك بسته كارت بازي نباشد.

از غذاهاي سنگ ساز پرهيز كنيد:

چغندرقند، شكلات، اسفناج، ريواس، چاي و بسياري از آجيل ها غني از فسفات هستند و كولا غني از فسفات هستند كه هر دو مي توانند به سنگ كليه كمك كنند. اگر از سنگ رنج مي بريد، پزشك شما ممكن است به شما توصيه كند كه از اين غذاها اجتناب كنيد يا آن ها را به مقادير كمتري مصرف كنيد.

نوشابه را کنار بگذارید

تحقیقات جدید نشان داده اند که افرادی که حداقل روزی یک مرتبه نوشیدنی های شیرین گازدار مانند نوشابه استفاده می کنند، ۲۳ درصد بیش از دیگران در خطر ایجاد سنگ کلیه قرار دارند، اما چرا؟ فروکتوز دفع کلسیم، اگزالات، و اسید اوریک را افزایش می دهد، که با ساخت سنگ کلیه در ارتباط است.


مواظب این سندروم باشید

سندروم متابولیک یک وضعیت بسیار جدی است که با حملات قلبی ، دیابت و حتی مرگ در ارتباط است. این سندروم را با ۳ تا ۵ مورد از این صفات می شناسیم: چربی اضافی ناحیه شکم، تری گلیسیرید بالای خون، HDL پایین ( کلسترول خوب )، فشار خون بالا، و اختلال تحمل گلوکز. اگر تنها دو مورد از این مشکلات را داشته باشید خطر سنگ کلیه تا ۵۴ درصد بالا می رود و اگر سه مورد باشد تا ۷۰ درصد.

همچنین بخوانید:

5 علامت هشدار دهنده لوزالمعده

طرز تهیه پاستیل خانگی

خواص جادویی چای ترش و نحوه درست کردن آن

نمونه برنامه غذايي مناسب براي افراد مبتلا به سنگ كليه:

صبحانه:

- نصف فنجان آب پرتقال

- دو فنجان آب

- یک تا دو تكه نان سبوس دار

- یک عدد تخم مرغ

- 100 گرم ماست كم چرب

- نصف موز

ناهار

- غذاي گوشتي همراه با انواع سبزی‌ها و حبوبات

- یک فنجان خيار


- 30 گرم پنير چدار كم چرب

- یک عدد هلو

- دو فنجان آب همراه با آب ليمو


شام

- 90 تا 120 گرم ماهي آزاد كباب شده

- یک عدد سيب زميني با پوست

- يك و نيم فنجان سالاد همراه با روغن زيتون، سركه و آبليمو

- یک فنجان شير

- دو فنجان آب

ميان وعده

- 100 گرم ماست كم چرب

- نصف فنجان طالبي

- یک قاشق غذاخوري دانه كوبيده كتان

- یک تا دو فنجان آب همراه با آب ليمو

منبع : drsojodi

12345678
last