روشهایی برای تقویت تمرکز

شنبه 13 مهر 1398
18:00
علی نفری

نتیجه تصویری برای تقویت تمرکز

قبل از انجام کاری، مغز خود را آرام کنید.یک یا دو دقیقه در جایی راحت بنشینید و نفس عمیق بکشید. اجازه دهید ضربان قلب و فشار خون تان آرام شود، این بسیار کمک می کند محدوده توجه ما به سرعت کمرنگ می شود، اما تمرکز مانند عضله ای است که با تمرین می توانید آن را قوی کنید.

انسان عادی حدود ۸ ثانیه می تواند بدون حواس پرتی روی چیزی توجه داشته باشد، عددی کمتر از ماهی قرمز. بر اساس تحقیقی که توسط مایکروسافت انجام شد، مشخص شد که این عدد به دلیل ارتباط زیاد ما با دنیای دیجیتال در سال های متوالی و این که مغز دائم به دنبال خبر ها و مطالب جدید است، کاهش نیز یافته است.

آلیسون گاسبی (Alyson Gausby) مدیر بخش نظر مردمی مایکروسافت توضیح داد: مهم نیست که انسان ها در چه محیطی قرار دارند، موفقیت و بقا نیازمند تمرکز بر پدیده مهم آن محیط است، این مهارت تغییر نکرده است بلکه فقط به دنیای دیجیتال آمده است.

پس شما چه کاری می کنید وقتی باید به کار تان توجه کنید و نه چیز های اطرف تان؟ الی ونزکی (Elie Venezky) نویسنده کتاب «هک کردن مغز» باور دارد که اولین و مهم ترین گام برای افزایش تمرکز، تغییر دیدگاه ما نسبت به اطراف است و می گوید: تمرکز عضله ای است که می توان آن را قوی کرد، عده زیادی وقت شان را تلف می کنند و باور دارند که متمرکز نیستند و این یک پیشگویی توجیه کننده برای آن ها است، زمانی که این باور اشتباه را کنار گذاشتید، می توانید به صورت واقع بینانه تمرکز خود را بسازید.

با ترکیب طرز فکر صحیح و ابزار می توان محیطی ساخت که تمرکز در آن پرورش یابد، اینجا به ۸ راه و نکته برای افزایش توجه به شما معرفی می کنیم؛

۱- مغز خود را آماده کنید

ونزکی می گوید: قبل از انجام کاری، مغز خود را آرام کنید.یک یا دو دقیقه در جایی راحت بنشینید و نفس عمیق بکشید. اجازه دهید ضربان قلب و فشار خون تان آرام شود، این بسیار کمک می کند.

۲-درک کنید که تمرکز تان باید کجا باشد

ران وب (Ron Webb) مدیر مرکز بازدهی و کیفیت آمریکا عقیده دارد که تمرکز شامل این است که چه چیزی ارزش حواس پرتی را دارد، موفقیت وابسته به این است که ما باور داشته باشیم که واقعا چه چیزی برای ما مهم است و اینکه کار‌مان برای مان اولویت داشته باشد.

۳- برای مدتی از دنیای دیجیتال خارج شوید

اگر نیاز به تمرکز دارید، از ایمیل و فضای مجازی خارج شوید، حتی اگر وابسته به فضای مجازی هستید در روز حداقل ۳۰ دقیقه از آن ها خارج شوید و تاثیر شگفت آور این کار را بر تمرکز خود ببینید.

۴-قهوه بنوشید

قهوه ی سر صبح فقط شما را بیدار نمی کند بلکه تمرکز شما را نیز افزایش می دهد و در بعد از ظهر نیز یک افزایش دهنده تمرکز است. در مطالعه ای که در جورنال اختلالات آلزایمر منتشر شد، یک فیزیولوژیست فرانسوی به نام آسترید نهلیگ (Astrid Nehlig) بین کافئین و درک از محیط ارتباط پیدا کرده است، درحالی که کافئین به یادگیری و عملکرد حافظه کمکی نمی کند، نهلیگ دریافت که کافئین توجه و برانگیختگی را افزایش می دهد و باعث می شود کمتر دچار حواس پرتی شویم و بر روی کاری که می خواهیم تمرکز کنیم.

۵- دما را تنظیم کنید

اگر محیط کار شما خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، بر تمرکز شما تاثیر منفی دارد، یک مطالعه از دانشگاه کورنل نشان داد که کارکنان در محیط هایی با دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سلسیوس، بازده بیشتری دارند و خطای کمتر از خود بروز می دهند. مطالعه دیگر در دانشگاه هلسینکی فنلاند نشان داد که دمای طلایی محیط کار ۲۱ درجه سلسیوس است.
اگر نمی توانید دمای محیط را کنترل کنید حتما از لباس گرم یا یک پنکه استفاده کنید.

۶- موسیقی گوش دهید

صدای زیاد می تواند بسیار حواس را پرت کند اما تحقیقی نشان داد که پخش شدن موسیقی کمک می کند که بر افکار خود تمرکز کنید، البته مهم است که موسیقی پخش شده را دوست داشته باشید.

محققان توضیح دادند: با توجه به اینکه سلیقه موسیقی برای هر شخص متفاوت است و موسیقی انواع بسیار زیادی دارد، نتایج ما بسیار غیر منتظره بود. هر موسیقی را که به آن علاقه دارید پخش کنید و به کار مشغول شوید.

۷- استراحت های کوتاه

به جای تسلیم شدن در مقابل حواس پرتی ها، آن ها را در برنامه خود بگنجانید. در تحقیقی مشخص شد که شرکت کنندگانی که هر ۵۰ دقیقه استراحت کوتاهی داشتند از آن هایی که متوالی کار کرده اند، عملکرد بهتری داشته اند. این تحقیق پدیده ای با نام از دست دادن تمرکز در طول زمان را بررسی می کند، بهره بردن از استراحت های کوتاه در طول یک کار طولانی، مغز را دوباره پر از انرژی می کند.

محققان می گویند: ما بر این باوریم که غیرفعال کردن و دوباره فعال کردن هدف های تان به شما اجازه می دهد که متمرکز باقی بمانید.

۸- خط خطی کردن

اگر در کنفرانس یا جلسه طولانی نشسته اید، تمرکز و هنر تان را با خط خطی کردن افزایش دهید.
براساس تحقیقی از دانشگاه پلایموث انگلستان، خط خطی کردن به شناخت از محیط و آگاهی انسان کمک می کند و به این ترتیب تقویت کننده تمرکز است.


منبع: پزشکان بدون مرز


[ بازدید : 142 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]