راه های پیشگیری از میگرن

سه شنبه 9 مهر 1398
1:59
علی نفری

بیماری میگرن


بهترین درمان برای اشخاصی که از سردردهای شدید و متناوب با عنوان میگرن رنج می برند پیشگیری است. در واقع کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا از شروع میگرن جلوگیری کنید. و این بهترین کاری است که می توانید برای خودتان انجام دهید. در خیلی از افراد تغییرات در سبک زندگی می تواند شدت و تناوب میگرن ها را به خوبی کاهش دهد. می توانید با دنبال کردن چند کار ساده میگرن را مهار و به جلوگیری از آن کمک کنید.


کنترل عوامل معمولی و رایج

۱- جلوگیری از پایین بودن قند خون

سردرد میگرنی

قند خون پایین که هایپوگلیسیمی نامیده می شود می تواند منجر به میگرن گردد که به دلیل کمبود عناصر غذایی و یا مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات های اشباع شده حاصل می شود. وعده های غذایی کم اما متناوب برای کنترل قند خون تان بسیار مهم است. از هیچ یک از وعده های غذایی در روز چشم پوشی نکنید و از کربوهیدرات های اشباع مانند شکر و نان سفید پرهیز کنید. نان با غلات کامل (سبوس دار) می تواند مفید واقع شود.

  • در هر وعده کوچک غذایی تان گزینه هایی مانند میوه های تازه – سبزیجات و کمی پروتئین مانند تخم مرغ و یا تکه های گوشت را جای دهید. این کار باعث می شود قند خون تان در تمام طول روز ثابت بماند.

۲- پرهیز از غذاهای حاوی نیتریت و تیرامین

سردرد

تیرامین ماده ای است که می تواند به رها سازی نوراپی نفرین در مغز که منجر به سر درد می شود کمک کند. غذاهای رایج زیادی حاوی تیرامین و نیتریت هستند مانند سیب زمینی – انواع سس ها – اسفناج – شکر – شراب قرمز- گوشت – آبجو- پنیر کهنه و بادمجان

  • سایر خوردنی های حاوی تیرامین مانند شکلات – غذاهای سرخ کردنی – موز – گوجه – مرکبات – باقلا و آلو.
  • غذاها با ادویه و افزودنی های زیاد مانند افزودنی های مصنوعی نیز می توانند علت میگرن باشند.
  • فرآوردهای سویا بویژه انواع تهیه آنها حاوی مقادیر بالای تیرامین هستند. پنیر – سس سویا

۳- در مورد آلرژی غذاها آگاهی داشته باشید

سردرد میگرنی

آلرژی به یک نوع غذای خاص می توانند علت میگرن در افراد مستعد باشد. این به دلیل التهابی که در نتیجه این مواد آلرژی زا اتفاق می افتد حاصل می شود. سعی کنید از اینگونه مواد که فکر می کنید به آنها حساسیت دارید پرهیز کنید

  • اگر متوجه شدید که میگرن به سراغتان آمده لیست غذاهایی که در طول روز مصرف کرده اید فراهم کنید به این ترتیب می توانید مشخص کنید که به کدام یک از انواع غذاها حساسیت دارید. همچنین می توانید از دکتر بخواهید که آزمایش آلرژی و حساسیت برایتان ترتیب دهد.
  • برخی از غذاهای رایج که ایجاد حساسیت می کند شامل گندم – آجیل و مغزی ها – لبنیات و برخی غلات هستند.
  • اگر لیست غذاهایی که برایتان حساسیت زاست را فراهم کردید آنها را از رژیم غذایی تان حذف کنید. اگرهم از داشتن آلرژی به غذاها مطمئن نیستید می توانید برخی از آنها را مدتی امتحان کنید تا ببینید بدن تان چه پاسخی به آنها می دهد و یا اینکه می توانید از پزشکتان درباره ی حساسیت غذاها سوال بپرسید.
  • به یاد داشته باتشید که همه افراد به یک غذا واکنش یکسان ندارند. غذایی که می تواند علت میگرن در یک شخص باشد شاید در شخص دیگر اینگونه عمل نکند.

۴- بدن تان را پر آب نگه دارید

سردرد میگرنی و درمان

یکی از مهم ترین دلایل میگرن کم آبی بدن است چراکه بدن به مقدار زیادی آب احتیاج دارد و در صورت کم آبی پاسخش به صورت درد و به خصوص سر درد خواهد بود.علائم دیگر سرگیجه – خستگی و ضعف عضلانی می تواند باشد

  • بهترین منبع برای پر آب نگه داشتن بدن همان آب خالص است. سایر نوشیدنی هایی که نیز فاقد شکر و یا مقادیر کم آن ودیگر افزودنی ها و کافئین باشند می توانند بدنتان را پر آب نگه دارند.

۵- از قرار گرفتن در معرض برخی از نورها خودداری کنید

سردرد میگرنی

به منظور پیشگیری از میگرن می بایستی از قرار گرفتن در معرض نورهای درخشان خودداری کنید. در برخی از افراد بعضی از رنگ های نورهی می تواند علت بوجود آمدن میگرن باشد. این حساسیت فتوفوبیا نامیده می شود و زمانی رخ می دهد که نور باعث افزایش سر درد شود. سلول های عصبی داخل چشم که نورون نامیده می شوند در حضور نور فراوان فعال می شوند.

  • زمانی که این اتفاق برایتان افتاد نیاز به ۳۰-۲۰ دقیقه تاریکی دارید تا سردردتان تسکین یابد چرا که در طول این مدت نورون ها هنوز فعال هستند.

۶- کمتر در معرض نور قرار بگیرید تا از شدت تحریکات بکاهید

سردرد میگرنی در کودکان

از آنجا که روشنایی و نور می تواند منجر به میگرن در شما شود می بایستی در روزهای آفتابی و حتی در زمستان هایی که خیلی نور زیاد است از عینک آفتابی استفاده کنید. درخشش و تشعشع برف – آب و یا ساختمان ها می تواند منجر به میگرن شود. لنزهای عینک آفتابی می بایستی پهن و از کیفیت خوبی برخوردار باشد. برخی از افراد که دچار میگرن هستند معتقدند که لنزهای رنگی مفیدتر هستند.

  • به طور متناوب به چشمهایتان در زمان تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر استراحت دهید. روشنایی صفحه کامپیوتر و تلویزیون را تنظیم کنید. اگر از صفحه نمایش هایی که نور را بازتاب می دهد استفاده می کنید بازتاب نور را با قرار دادن فیلتر و محافظ کاهش دهید و یا در زمان هایی که نور خورشید می تابد پرده ها را بکشید.
  • محرک های غیر مرئی نیز مانند رایحه های قوی در برخی افراد می تواند موجب میگرن شود. سعی کنید از قرار گرفتن در معرض رایحه هایی که باعث بروز میگرن در شما می شود خودداری کنید

۷- در صورت امکان کمتر در معرض صداهای بلند قرار بگیرید

سردرد میگرنی چیست

میگرن همچنین می تواند به دلیل صداهای خیلی بلند بویژه زمانی که طولانی مدت باشد بوجود آید. دلیل این امر کاملا مشخص نشده اما دانشمندان گمان می کنند که افراد دارای میگرن توانایی تحمل صداهای بلند را ندارند. و برخی دیگر از دانشمندان معتقدند کانال های داخلی گوش در این امر دخیل هستند.

۸- متوجه تغییرات آب و هوا باشید

سردرد میگرنی

تغییرات آب و هوایی که به دلیل تغییر در فشار هوا باشد می تواند یکی از عامل میگرن محسوب شود. هوای خشک و گرم و بادهای خشک نیز می تواند با تاثیر روی بدن باعث ایجاد سر درد شوند. و این به دلیل تغییر تعادلات شیمیایی بدن در نتیجه ی تغییر فشار هواست.

پیشگیری از میگرن با تغییرات در شیوه زندگی

۱- غذاهای مفید و محافظ بخورید

سردرد میگرنی عصبی

غذاهای سالم و متعادل از گروه میوه ها و سبزیجات – غلات کامل و مقدار مناسبی پروتئین مصرف کنید. مقدار زیادی سبزیجات با رنگ تیره مانند بروکلی – اسفناج و کاهو مصرف کنید. همچنین به منظور دریافت پروتئین های سالم تخم مرغ – ماست و شیر کم چرب استفاده کنید. این غذاها حاوی ویتامین B هستند که از بروز میگرن پیشگیری می کند.

  • غذاهای غنی از منیزیم مصرف کنید. منیزیم سبب بهبود عروق خونی و عملکرد مناسب سلول ها خواهد شد. غذاهای غنی از منیزیم شامل آجیل ها مانند بادام قرص کمر – غلات کامل دانه های سویا – آووکادو – ماست – شکلات تیره و سبزیجات با برگ تیره.
  • روغن ماهی احتمالا می تواند از میگرن پیشگیری کند. مصرف روغن ماهی مانند سالمون ماهی تن – ساردین و یا ماهی کولی سه بار در هفته برای افزایش امگا ۳ و اسید های چرب توصیه می شود.

۲- سیگار کشیدن را ترک کنید

سردرد میگرنی

مصرف تنباکو و سیگار عامل ایجاد میگرن شناخته شده است. اگر احساس می کنید نمی توانید به تنهایی آن را ترک کنید با پزشکان برای راه حل ها و یا داروها یی جهت ترک آن صحبت کنید.

  • یکسری از تحقیقات حاکی از آن است که بیش از ۵ نخ سیگار در روز با افزایش احتمال میگرن همراه است. اگر نمی توانید سیگار را ترک کنید کاهش مصرف آن به کمتر از ۵ نخ در روز می تواند مفید باشد.

۳- از کافئین پرهیز کنید

سردرد میگرنی چیست

کافئین از راه های متفاوت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی معتقدند مصرف کافئین سبب عود کردن میگرنشان شده و برخی دیگر آن را مفید می دانند. اگر به طور مدام کافئین مصرف می کنید و احساس می کنید میگرنتان با مصرف آن شدت پیدا می کند سعی کنید مصرف آن را کاهش دهید. قطع سریع و با سرعت کافئین می تواند میگرن را تشدید کند بنابراین حواستان باشد که کافئین را آهسته ترک کنید.

  • کافئین یکی از اجزاء اولیه داروهای مسکن میگرن است. اگر از مصرف کنندگان روزمره کافئین هستید ممکن است در مورد شما موثر واقع شود. چراکه بردباری بدن نسبت به آن افزایش یافته است.
  • به کافئین های موجود در غذاها و نوشیدنی ها در جریان حذف و کاهش کافئین روزانه تان دقت داشته باشید تا نتایج آن را ببینید.

۴- خواب بیشتر و منظم تری داشته باشد

سردرد میگرنی

خواب آشفته سبب کاهش انرژی و تحمل نسبت به محرک ها می شود. کمبود خواب و بی خوابی شانس عود میگرن را افزایش می دهد. البته خواب زیادی نیز احتمال میگرن را زیاد می کند. اگر بدنتان کافی استراحت نداشته باشد به دلیل نداشتن الگوهای منظم خواب احتمال سر درد ها بیشتر خواهد شد.

  • همچنین عود میگرن به دلیل خواب بیش از حد تغییرات در شیفت کاری و جت زدگی (بی خوابی در اثر مسافرت با هواپیما)

۵- مصرف الکل را کاهش دهید

سردرد میگرنی

در اغلب افرادی که میگرن دارند مصرف الکل می تواند سبب عود حالت تهوع و سر درد و سایر علائم میگرن در آن روز شود. و این به دلیل زیادی تیرامین که یکی از عامل اصلی عود میگرن است می باشد این ماده بویژه در آبجو و شراب قرمز بیشتر یافت می شود. با توجه به روند سر درد هایتان آستانه مصرف خود را تعیین کنید.

  • برخی از افرادی که از میگرن رنج می برند متوجه نشده اند که الکل تاثیری در بدتر نشدن میگرن آن ها ندارد و برخی دیگر حتی مقادیر کم آن را نمی توانند مصرف کنند.

۶- پرهیز و یا مدیریت استرس

سردرد میگرنی عصبی

استرس با ایجاد گرفتگی و تنش در عضلات و آماس عروق خونی موجب بدتر شدن میگرن می شود. مدیریت استرس از طریق تکنیک های ریسک افکار مثبت و مدیریت زمان می تواند سختی های میگرن را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده که ریلکسیشن و بیوفیدبک می تواند در درمان میگرن هایی که به تازگی شروع شده کمک کند و بیوفیدبک توانایی شخص در کنترل علائم حیاتی خود مانند درجه حرارت بدن – ضربان و فشار خون از طریق اجرای تکنیک های ریلکسیشن است.

  • از سری تمرینات ریلکسیشن مانند مدیتیشن – تنفس – یوگا و عبادت استفاده کنید.

۷- ورزش منظم

سردرد میگرنی

در بسیاری از افراد ورزش منظم سبب کاهش دفعات میگرن شده است. سبب کاهش استرس و افزایش توان روحی می شود و همچنین سبب شل شدن گرفتگی های عضلانی که می تواند به نوعی منجر به میگرن شود پس از آن پرهیز کنید. به علاوه به آرامی شروع به گرم کردن کرده و حتما قبل و بعد تمرین سیراب باشید. همچنین پرهیز از ورزش در مکان های خیلی سرد و یا خیلی گرم می تواند موثر باشد.

سعی کنید از لحاظ ایستادن در فرم و وضعیت بدنی مناسب و خوب قرار بگیرید چرا که وضعیت های نامناسب ایستادن و قرار گیری می تواند منجر به گرفتگی و تنش در عضلات که خود عامل میگرن است شود.

۸- از دستگاه های بخور و رطوبت ساز استفاده کنید

سردرد میگرنی درمان

هوای خشک می تواند شانس ابتلا به میگرن را افزایش دهد. این مساله به دلیل تعدادی از یون های باردار شده ی مثبت در اتمسفر است. که سبب افزایش سطح سروتونین – فرارسان های عصبی که در طول میگرن افزایش پیدا می کنند می شود. به این منظور از دستگاه رطوبت ساز و یا آب درحال جوش برای اضافه کردن رطوبت به هوا استفاده کنید.

داروهای پیشگیری از میگرن

۱- داروهای هورمونی خود را ارزیابی کنید

سردرد میگرنی در بارداری

خیلی از زنانی که از میگرن رنج می برند فهمیده اند که میگرنشان و حالت تهوع ناشی از آن به احتمال زیاد قبل و یا در طول قاعدگی عود می کند. همچنین این مساله ممکن است در طول یائسگی و بارداری اتفاق بیوفتد. دانشمندان فکر می کنند که این مساله ممکن است به خاطر نوساناتی در سطح استروژن باشد. اگر میگرن های قبل از پریودی برایتان آزار دهنده است احتمالا میبایستی از مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی پرهیز و یا انواع آن را تغییر دهید چراکه قطع کردن استروژن در زمانی که آن را مصرف می کنید ممکن است سردردهایتان را بدتر کند.

محصولات و فراورده های کنترل بارداری با استروژن بالا و یا هورمون تراپی ممکن است مشکل را در برخی زنان بدتر کند. بهتر است که از این داروها پرهیز شود. اگر به تازگی از آن ها استفاده کرده اید و متوجه شدید که میگرنتان شدید تر شده با پزشک خود درباره قطع مصرف آن ها صحبت کنید.

  • توجه داشته باشید که راه حل این مسئله قطع کردن مصرف قرص ها نیست. برخی از زنان معتقدند با مصرف آنها وقوع میگرنشان کمتر می شود و برخی دیگر نیز معتقدند زمان هایی در ماه که در استراحت بوده و قرص مصرف نمی کنند میگرنشان عود می کند. به همین دلیل می توانید تغیرات خود را با تعویض نوع قرص هایتان بررسی کنید بدون آنکه مجبور باشید آن ها را قطع نمایید. با پزشک خود درباره راه های حل این مشکل صحبت کنید.

۲- از داروهای پیشگیری کننده استفاده کنید

سردرد میگرنی

اگر از میگرن های متناوب رنج می برید می توانید با پزشک در مورد قرص های جلوگیری از میگرن صحبت کنید. این قرص ها که با عنوان پروفیلاکستیک در دسترس هستند تنها با نسخه و تجویز پزشک قابل دریافت هستند. این قرص ها به دلیل عوارض جانبی جدی که دارند می بایستی تنها تحت نظارت پزشک مصرف شوند. به دلیل تنوع زیادی که در این قرص ها وجود دارد و هم چنین ویژگی های منحصر به فرد هر نوع میگرن پیدا کردن نوع مناسب قرص جلوگیری کننده مدتی زمان خواهد بود.

  • برخی از دارو های قلبی عروقی مانند بتابلوکرها (مثل پروپرانول و آتنولول) و داروهای فشار خون مانند لیزینوپریل و candesartan می توانند جهت بهبود میگرن مصرف شوند.
  • داروهای ضد تشنج مانند والپروئیک اسید و توپیرامیت نیز می توانند به بهبود میگرن کمک کنند. البته توجه داشته باشید داروی والپیروئیک اسید در صورتی که میگرن همراه با اختلال در چرخه اسیداوریک باشد می تواند منجر به صدمات مغزی گردد.
  • داروهای ضد افسردگی مانند تری سیلیک – آمی تریپتیلین و فلوکسین مشخص شده که در موارد کنترل میگرن موثر بوده اند. این داروها در دوزهای معمولی شان ممکن است سبب عوارض جانبی شوند اما تری سیلک های جدیدتر مانند نورتریپتیلین در دوزهای پایین میگرن را درمان کرده و عوارض جانبی محدودتری دارند.
  • شاهدانه درمان سنتی میگرن است که به تازگی توجه زیادی را در علم به خود جلب کرده است. در بسیاری از حوزه های قضایی شاهدانه غیر قانونی اعلام شده است اما در صورت تجویز قانونی قابل دسترس می باشد. قوانین منطقه زندگی خود را بیابید و درباره مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید.

۳- مصرف مکمل های فروش آزاد و بدون نیاز به تجویز

سردرد میگرنی

داروهای نسخه دار تنها داروهایی نیستند که می توانند در درمان میگرن موثر واقع شوند. برخی گیاهان و مواد معدنی می توانند به بهبود میگرن کمک کنند. محققان موفق به یافتن ارتباط قوی بین کمبود و نقصان منیزیم با نوع خاصی از میگرن شده اند. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم مکمل منیزیم ممکن است به بهبود میگرن کمک کند.

  • به یاد داشته باشید که قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی و یا مکمل میبایستی با پزشک خود مشورت کنید بویژه اگردر ارتباط و همزمان با مصرف سایر داروهای تجویز شده باشند.
  • چندین مکمل گیاهی به منظور کاهش تناوبات میگرن ها وجود دارند. عصاره گیاه بابا آدم جنگلی و گل مینا و ریشه گیاه کودرد احتمالا می تواند موثر واقع شود. این مکمل ها نبایستی توسط زنان باردار مصرف شوند.
  • همچنین دوزهای بالای (۴۰۰mg) ویتامین B2 که تحت عنوان ریبوفاوین شناخته می شود ممکن است به پیشگیری از میگرن کمک کند.
  • مطالعات کبدی و متابولیسمی نیز همراهی کو آنزیم فعال B-6 را با سوخت و ساز اسید آمینه های کبدی – متابولیسم گلوکوز و نقل و انتقالات زیستی نشان می دهد B-6 فعال به تعادل مواد شیمیایی مانند سروتونین در مغز کمک می کند. این به شما کمک می کند که از برهم خوردگی تعادل مواد شیمیایی که عامل بروز میگرن ها هستند به دور باشید.

تشخیص نشانه های میگرن

۱- با پزشک خود درباره سر درد هایتان صحبت کنید

سردرد میگرنی چیست

در صورتی که سابقا هرگز تشخیص میگرن برایتان داده نشده میبایستی حتما با پزشک در مورد سر دردهایتان صحبت کنید. سر دردهای مزمن شدید می توانند علائم بیماری های مزمن دیگر مانند تومورهای مغزی باشند. قبل از اینکه خودتان شروع به درمان نشانه های میگرن کنید پزشکتان میبایستی تمامی احتمالات دلایل سر دردهای شما را بررسی کند.

  • پزشک می تواند داروها و درمان های جایگزینی را برای درمان میگرن تجویز کند.

۲- درباره میگرن و اینکه چیست بیاموزید

سردرد میگرنی

میگرن سردردی است که به کندی و آرامی شروع شده و به تدریج شدت پیدا می کند و می تواند از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد و درد آن به صورت نبضی و ضربه ای توصیف می شود و ممکن است درد آن به طرف دیگر سر – پشت سر و گردن و یا پشت چشم ها جابه جا شود. همچنین ممکن است همراه با تهوع – سرگیجه – تکرر ادرار و احساس لرز و سرما – سوختگی – کاهش اشتها – بی حسی و ضعف – و حساسیت به نور و صدا باشد.

  • بعداز فرونشستن میگرن هجومی از افکار و خستگی ها پدید می آید طوری که نیاز به خواب و استراحت دارید و ممکن است به شکل گردن درد هم باشد.

۳- در خطر بودنتان را بشناسید

سردرد میگرنی درمان

برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به میگرن هستند و اغلب در محدوده سنی ۴۰-۱۰ سال رایج است. با رسیدن به سن ۵۰ سالگی احتمال میگرن کمتر خواهد شد. و به نظر می رسد که ارثی باشد. اگر یکی از والدین میگرن داشته باشد به احتمال ۵۰% فرزند نیز شانس ابتلا به میگرن خواهند داشت و اگر هردو والد به میگرن مبتلا باشند با احتمال ۷۵% فرزندان به میگرن دچار خواهند شد.

  • زنان ۳ برابر بیشتر از مردان به میگرن دچار می شوند و این ممکن است به دلیل همبستگی بین استروژن و میگرن باشد. زمانی که خیلی زود پریود می شوند به دلیل افت استروژن اغلب به سر درد مبتلا می شوند.

۴- تشخیص علائم فاز اولیه

سردرد میگرنی عصبی

میگرن دارای فازهایی مشخص با علائم مخصوص هرفاز می باشد. فاز اولیه ۲۴ ساعت قبل از شروع میگرن آغاز می شود و در ۶۰% از کسانی که میگرن دارند اتفاق می افتد. مراقبت های ویژه و آرام سازی خود در زمانی که متوجه اولین نشانه ها شدید می تواند به کاهش و یا جلوگیری از شدت میگرن کمک کند. همچنین هنگام مواجه با این نشانه ها طرز برخورد خوبی داشته باشید چراکه مضطرب و عصبی شدن سرعت پیشرفت و بدتر شدن میگرن را بیشتر خواهد کرد.

  • تغییرات خلق و خو شامل افسردگی – افوریا (سرخوشی) و کج خلقی و زود رنجی نیز می تواند از نشانه های زودرس میگرن باشد.
  • همچنین ممکن است بسیار تشنه شوید و یا احتیاج آب در بدن داشته باشید. خیلی از افرادی که به میگرن مبتلا هستند اظهار می دارند که قبل از شروع سر درد های وحشتناک خیلی تشنه می شوند. ویا ممکن است دچار افزایش یا کاهش محسوس اشتها شوید.
  • همچنین ممکن است خستگی – عدم درک و ارتباط با سایرین – سختی در مکالمه – سرگیجه – ضعف در بازو و پاها – احساس سبکی که منجر به از دست رفتن تعادل شده – خشکی در گردن و … را تجربه کنید. اگر این نشانه ها برایتان تازگی داشته و یا شدیدتر از قبل است سریعا با پزشک تماس بگیرید.

۵- تشخیص ویژگی های فاز aura (تشعشع نورانی)

سردرد میگرنی چیست

Aura فاز به دنبال فاز اولیه می آید و تنها ۱۵% از مبتلایان این فاز را تجربه می کنند در این دوره سر دردها احتمالا شروع شده. کسانی که این فاز را تجربه می کنند اظهاراتی مبنی بر کاهش دید و دیدن نور و یا نقطه های نورانی دارند این فاز از ۵ دقیقه تا یک ساعت قبل از شروع میگرن می تواند به طول انجامد.

  • همچنین این فاز می تواند خود را با حس بی حسی و خارش یا سوزش در پوست نشان دهد.همچنین ممکن است در این فاز دچار اختلال در شنوایی شوید.
  • یک حالت نادر در فاز aura میگرن سندرم آلیس در سرزمین عجایب است. این حس معمولا در بچه ها اتفاق می افتد اما گاهی نیز در بزرگسالان دیده شده است. حسی شامل واژگون و دگرگون شدن اشیاء و چیزهای اطراف شخص بیمار.

۶- فاز سردرد های فعال

سردرد میگرنی

فاز بعدی فاز سردرد است که برای بسیاری از بیماران فاز سختی است. سردرد معمولا در نقاط کوچک و مشخصی از سر شروع شده و می تواند به سایر قسمت های سر برود. بیماران معمولا می گویند دردها به صورت ضربان تپنده است. حرکت کردن معمولا این سردردها را بدتر می کند. همچنین فاکتورهای دیگر مانند نور و صدا نیز می توانند سر درد را بیشتر کنند.

  • بیماران اغلب به دلیل درد در ناحیه سرشان قادر به ادامه مکالمه نمی باشند.
  • حالت تهوع – اسهال و حتی استفراغ می تواند در این فاز وجود داشته باشد.

۷- تشخیص فاز نهایی

میگرن

آخرین فاز میگرن فاز نهایی می باشد. در این فاز بدن خود را از آسیب های جسمی و روحی بازیابی می کند. خیلی از افراد یک خستگی مفرط را در این فاز تجربه می کنند و برخی دیگر در این فاز زودرنج شده و حالات روحی متفاوتی را تجربه می کنند.

طرحی برای مدیریت میگرن خود بسازید

۱- تاریخچه زمانی سردرد هایتان را یادداشت کنید

سردرد میگرنی و درمان

هرچند عوامل مختلفی برای سردرد و میگرن وجود دارد اما میبایستی بتوانید عامل اصلی در ایجاد میگرن خود را بشناسید. نوشتن تاریخچه سردردهایتان می تواند در این امر به شما کمک کند. همچنین پزشکتان بطور موثرتری می تواند اقدام به درمان کند. میبایستی بتوانید چیزهایی را که خورده اید، تجاربی که با آن مواجه شده اید و یا کارهایی که انجام داده اید به ویژه در ۲۴ ساعت قبل از شروع میگرن را به یاد آورید تا بدانید عامل اصلی در ایجاد میگرن در شما چیست.

  • تاریخچه نگاری را با پرسیدن این سوالات از خود آغاز کنید: چه زمانی سر دردم شروع شد؟ اغلب چند وقت یکبار به آن مبتلا می شوم؟ آیا روز خاصی است؟ زمان خاصی است؟ سر درد خود را چگونه توصیف می کنم؟ آیا عواملی وجود دارند؟ آیا انواع مختلفی از سردرد دارم؟ آیا شخص دیگری در خانواده دچار سردرد می شود؟ آیا تغییراتی در دید برایم به وجود می آید؟ آیا در نزدیکی های زمان پریود به آن مبتلا می شوم؟
  • تاریخ، زمان شروع و پایان، درجه درد از ۱۰-۵ ،هرعامل، هر نشانه قبل از وقوع، داروهایی که برای میگرن مصرف کردید، و بهبود یافتن درد، همگی این ها را یادداشت کنید.

۲- عوامل میگرن خود را مشخص و شناسایی کنید

سردرد میگرنی در کودکان

یک عامل تنها برای میگرن وجود ندارد، در واقع دلایل میگرن و همچنین انواع آن از شخص به شخص دیگر متناوب است. و به نظر می رسد میگرن به دلایل گسترده ای بوجود می آید. ممکن است به دلیل چیزی که می خورید، می پوشید و یا می بینید باشد. می تواند مربوط به الگوهای خواب و یا فعالیت های روزانه تان باشد. مطمئن باشید همه چیزهایی را که در روز انجام می دهید یا ثبت کرده اید به این روش پس از مدتی که گذشت می توانید دلیل و یا دلایل اصلی میگرن خود را مشخص کنید.

۳- ایجاد و خلق یک طرح مدیریتی برای میگرن

سردرد میگرن

از آن جا که جلوگیری از همه انواع میگرن ها کاملا امکان پذیر نیست می بایستی بتوانید آن را مدیریت کنید. به سراغ تاریخچه نگاری های میگرنتان بروید تا ببینید کدام الگوها رشد داشته و بیشتر به چشم می آیند. به آن ها توجه کنید تا عامل اصلی میگرن خود را تشخیص دهید، به ویژه ببینید کدام روزها و یا هفته و یا فصلی عوامل شما شدت می یابند.

  • زمانی که الگوی مورد نظر را پیدا کردید جدولی جهت مدیریت پیشگیری از آن تهیه کنید. به طرح و نقشه عمل کنید، از عوامل میگرن ساز دوری کرده و چیزهایی را که به آن حساسیت دارید بشناسید. پیامدها را ضبط کرده و به چیزهایی که باعث بهبود میگرنتان می شود بچسبید.
  • برخی از تغییرات ممکن بویژه در اوایل سردرد توسط داروها کنترل می شوند و برخی دیگر را در ادامه از طریق روش های ذکر شده و شناختن دردتان می توانید کنترل کنید.

منبع: دکتر سلامت


[ بازدید : 148 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]