درمان ریزش مو

شنبه 6 مهر 1398
13:53
علی نفری

درمان ریزش مو


نیمی از مراجعاتی كه به كلینیك های پوست و مو می شود، مربوط به بیماری های مو، درمان ریزش و طاسی موی سر است و درمان ریزش موی سر از این جهت بسیار رایج شده است. امروزه بسیاری از افرادی که دچار چنین مشکلاتی شده اند، به کلینیک کاشت مو مراجعه می کنند تا با بهره گیری از بهترین روش کاشت مو و متخصصین با تجربه بتوانند موهای ازدست رفته را بدست آوردند. معمولا ریزش 50 تار مو در طول یك شبانه روز طبیعی است كه این میزان در فصل بهار و پاییز بیشتر شده و ممكن است به 100 تار مو در طول روز برسد.

در سالهای اخیر درمان ریزش مو در زنان هم رواج پیدا کرده چون بسیاری از خانمها هم دچار مشکل ریزش مو شده اند و این مسئله فقط مربوط به مردان نیست. بنابراین درمان ریزش مو مردان و زنان هر دو اهمیت داشته و چه این ریزش بدلایل ارثی باشد و چه بدلایل دیگری (بیماری، استرس، کهولت سن و ...) باید ترمیم مو در یک کلینیک کاشت مو -مانندکلینیک - صورت بگیرد.


تعریف ریزش مو:

ریزش مو به حالتی می گویند كه به صورت غیرطبیعی و بیشتر از حد نرمال موها بریزد و موی جایگزین آن رشد نكند. در حقیقت تعادل بین ریزش موی سر و رویش مجدد به هم خورده و از تعداد موهای موجود روی سر به تدریج كاسته می شود، در نتیجه حالت بی مویی یا طاسی بعد از مدتی بروز می كند.بیشترین نوع طاسی معمولا ریزش موی آندروژنیك آلوپسی است.

این نوع ریزش مو در ابتدا از پیشانی و شقیقه ها شروع شده و سرانجام در قسمت پس سر به هم رسیده و تمامی نواحی جلوی سر تا پشت سر طاس می شود. در مردان و زنانی كه زمینه ژنتیكی ریزش مو در خانواده آنها وجود دارد این حالت از اواخر دوران بلوغ ریزش مو شروع شده و شقیقه ها و پیشانی شروع به خالی شدن می كند؛ این ریزش نهایتا تا سن 45 سالگی ادامه پیدا می كند.

این نوع ریزش آندروژنیك و ژنتیكی در زنان نیز دیده می شود، ولی فرق آن با مردان این است كه در زنان ریزش مو به طور یكسان و پراكنده كم پشت می شود. تارهای مو در آنان بسیار نازك و شكننده تر از حالت عادی می شود. ژن ریزش موی مردانه و زنانه می تواند از یكی از والدین به فرزند منتقل شود. از خصوصیات ریزش موی آندروژنیك، پایدار و ثابت بودن موهای پشت سر است.

به همین جهت بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو شده اند، سعی می کنند تا با مراجعه به متخصص کاشت مو،انجام عمل پیوند مو و سپس مراقبت های بعد از کاشت مو، بار دیگر از نعمت داشتن موهای سلام و طبیعی بهره مند شوند.

از دیگر علل ریزش مو:

كم خونی
پركاری و كم كاری غده تیروئید
رژیم های غلط و غیر علمی و سریع لاغری
زایمان و شیردهی
بیهوشی های عمومی و جراحی های وسیع
اختلالات تغذیه ای و كمبود بعضی ویتامن ها
آلرژی های ناحیه پوست سر
سینوزیت ناحیه پیشانی و صورت
مصرف بعضی از داروها
بیماری های پوستی ناحیه پوست سر مانند، پسوریازیس، لوپوس و ...

درمان های مختلف ریزش مو:

درمان ریزش مو بستگی به عوامل زمینه ساز و ایجاد كننده ریزش مو دارد كه در هر شخص می تواند متفاوت باشد یا حتی می تواند چند عامل در یك فرد باعث ایجاد ریزش مو شود. به عنوان مثال اختلال در تغذیه می تواند باعث كم خونی در شخص شده و همچنین كمبود ویتامین های مورد نیاز مو را باعث شود كه با از بین بردن عامل زمینه ای می توان ریزش مو را كنترل كرد.
درمان های مختلف طاسی و ریزش موی مردانه Androgenic Alopecia

درمان دارویی

در این روش درمان شما می توانید موهای باقیمانده روی پوست سرتان را از حالت كركی خارج كرده و قوی تر كنید مدت زمان ماندگاری این موها را كه به طور ژنتیكی تمایل به ریزش دارند، طولانی كنید؛ بنابراین اگر داروها به طور صحیح تجویز شود و زمان شروع مصرف دارو به موقع و زود باشد تا حدود زیادی می تواند زمان ریزش موها را تعویق بیندازد ولی نمی تواند متوقف كند. به بیان دیگر ریزش موی ژنتیكی كه به Androgenic Alopecia معروف است روند خود را طی خواهد كرد فقط مصرف داروها به طور مداوم می تواند سرعت این روند را كندتر كند. داروها به دو دسته داروهای خوراكی و داروهای موضعی طبقه بندی می شوند.

داروهای خوراكی

موثرترین داروهای خوراكی جهت پیشگیری از طاسی موی مردانه با نا علمی Finestride است كه با نام های تجاری Finpecia و Propecia عرضه می شود.این دارو از تبدیل تستسترون كه هورمون مردانه است به Dihy drotestostrone كه به ریشه مو اتصال پیدا می كند و باعث ریزش مو می شود جلوگیری می كند. بنابراین هورمون مردانه را كاهش نمی دهد و تنها در 2 الی 5 درصد آقایان باعث كاهش میل و فعالیت جنسی می شود. اگر این دارو در مراحل اولیه ریزش مو استفاده شود، می تواند روند طاسی را تا حد زیادی به تعویق بیندازد. داروهای خوراكی دیگری هم كه شامل ویتامین های مخصوص مو است در سیستم دارویی كشور موجود است كه تا حدودی در رشد موها موثر است.

داروهای موضعی: ماینوكسیدیل

دیده شده ماینوكسیدیل كه برای بیماران صرعی به صورت خوراكی استفاده می شود، باعث ایجاد پرمویی روی بدن آنها می شود. بنابراین از محلول آن به صورت موضعی روی پوست استفاده شد و متوجه شدند كه ماینوكسیدیل می تواند باعث رشد و تقویت موهای موجود روی پوست سر شده و زمان ریزش این موها را به تعویق بیندازد.لذا با درصدهای 2 درصد، 5 درصد و 12 درصد برای این منظور استفاده شده است محلول 12 درصد به نام Xanrox زانروكس و 5 درصد آن برای آقایان مناسب تر است و محلول 2 درصد آن برای خانم ها مناسب تر بوده چرا كه محلول 5 درصد و 12 درصد باعث ایجاد موهای زائد روی صورت می شود. این دارو نیز باید به طور مداوم استفاده شود تا از ریزش موی مردانه پیشگیری كرده سرعت ریزش را كمتر كند.


منبع : darosazii


[ بازدید : 200 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]